סגולות הזעתר

סגולות הזעתר

זעתר היא תערובת תבלינים אשר מורכבת מאזוב מצוי, שומשום קלוי, מלח, סומק, ולעיתים תבלינים נוספים. טעות מקובלת היא לקרוא 'זעתר' לצמח האזוב המצוי ולאו דווקא לתערובת עצמה. על כל פנים, הצמח גדל בכל אזור אגן הים התיכון, וגם בישראל, בעיקר באזורים הרריים.

שימושים

השימוש בתבלין נפוץ בעיקר במטבח הערבי, בישראל ובצפון אפריקה. לפי הרפואה העממית יש לו סגולות מרפא והוא תורם לטיפול בדלקות דרכי הנשימה וכאבי בטן, תורם לחיזוק מערכת החיסון ומשפר זיכרון. במגזר הערבי נהגו לתת אותו לילדים לעידוד הצלחה במבחנים.

כתזונאית אני ממש אוהבת להשתמש בזעתר ובכלל בעשבי תיבול. העשרת המזון בעשבי תיבול מאפשרת שימוש בפחות מלח או אי שימוש במלח בכלל. צריכת מלח מוגברת מקושרת ללחץ דם גבוה.

עוד סיבה שאני כל כך אוהבת זעתר היא שהוא הולך מצוין עם שמן זית, ושמן זית הוא מצרך בעל ערך תזונתי גבוה, שמשתלב היטב במטבח הארץ ישראלי.

איך ניתן לשלב זעתר בתפריט השבועי?

תה זעתר
קטפו עלי זעתר טריים, הכינו צרור ותלו במקום מוצל ויבש. לאחר ייבוש מלא  הפרידו את העלים מהגבעול ושמרו את העלים בצנצנת. הוסיפו מספר עלים לכוס מים חמים. מי שרוצה יכול להמתיק.

גיוון ארוחת הבוקר והערב
הוסיפו לארוחת בוקר / ערב גבינה לבנה מתובלת בזעתר, סלט ירקות עם פטה מתובל בזעתר ושמן זית, או קערית שמן זית עם זעתר בה ניתן לתבול חלה או פיתה.

פיתה קראנץ ביתית
פרסו פיתה (רצוי קמח מלא) לרוחבה, מזגו על כל צד שמן זית וזעתר וחתכו כמו פיצה ל-6 משולשים. אפו בתנור מס' דקות עד השחמה קלה והגישו עם מטבלים – חומוס, טחינה, גבינות..

מלאווח זעתר
מכינים בלילה מביצה ו-1/3 כוס מים. משרים 3 דפי אורז בתוכה (שמים אחד אחרי השני ולא יחדיו). אחרי ריכוך קל מטגנים במחבת עם שמן זית מ-2 הצדדים עד הזהבה. בסיום מפזרים זעתר מעל המנה, ומגישים עם ביצה קשה ורסק עגבניות.

רחלי קורנבר בן-שלום, תזונאית הבית של לאנץ טיים
דבר התזונאית

רחלי קורנברג בן שלום

דיאטנית קלינית, מרצה מבוקשת ומנחת קבוצות לאורח חיים בריא למגוון גילאים – ילדים, נוער ומבוגרים, במסגרת משרד החינוך ובמקומות עבודה שונים.

יועצת לתזונה נכונה ותברואה למשרד הרווחה במסגרת השירות לילדים ולנוער, אגף השיקום והאגף לטיפול באוכלוסייה עם אוטיזם.

בעלת ניסיון עשיר כיועצת תזונתית בתעשיית המזון.

  • דיאטנית קלינית, בוגרת תואר ראשון במדעי התזונה (B.Sc) של מכללת תל חי והכשרה מעשית של משרד הבריאות
  • מנחת קבוצות בשילוב אמנויות  – מטעם הבי"ס לעבודה סוציאלית של אוניברסיטת בר אילן
  • נאמן תברואת מזון – מטעם מכללת רימונים

אני מאמין:
״תזונה נכונה ופעילות גופנית הן בסיס הכרחי לגוף בריא ונפש בריאה״.

רוצים להישאר מעודכנים?

הירשמו לניוזלטר ותיהנו מתוכן איכותי

דילוג לתוכן