שקד

השקד הוא תושב ותיק מאוד בארץ ישראל, ונוכחותו כאן מוזכרת כבר בתנ"ך. בדיוק עכשיו (סוף פברואר- תחילת מרץ), מטעי השקדיות בארץ בשיא פריחתם הלבנה והורודה ומבשרת לנו שהנה מגיע האביב. ידעתם שהשקד נקרא כך כי הוא נחשב שקדן וחרוץ, ומקדים לפרוח לפני שאר חבריו עצי הפרי?

השקד נצרך בצורתו הטבעית. הוא נקטף, מיובש בשמש כ-10 ימים, מפוצח מקליפתו ומוגש לאכילה. הוא שומר היטב על ערכיו התזונתיים מספר חודשים במקרר או במקפיא.
השקד הוא אגוז מזין במיוחד, המכיל מגוון מינרלים. סידן, מגנזיום ואשלגן, עשיר בויטמיני B, E וחומצה פולית, נוגדי חמצון, שומן רב וחד בלתי רווי, סיבים תזונתיים וגם חלבון.
לפי מחקרים עדכניים שילוב יומי של שקדים בתפריט תורמת משמעותית למניעת מחלות לב וכלי דם והורדת כולסטרול, ובנוסף, למרות היותם עתירי קלוריות ושומן, שילובם בתפריט באופן מתון דווקא תורם לתחושת שובע ולשמירה על משקל תקין.

טבעוניים?
שקדים עשירים במיוחד בסידן ומכילים כ-250 מ"ג סידן במאה גרם שקדים. (ב- 10 שקדים לא קלויים – 37 מ"ג סידן) ולכן מהווים תחליף מצוין למוצרי חלב (בכוס חלב פרה – 200 מ"ג סידן, ב 2 כפות גבינה לבנה – 5% כ- 100 מ"ג סידן).

האם כוס משקה שקדים יכול להוות תחליף לכוס חלב מבחינת הסידן?
בחלב פרה יש בערך פי 5 כמות חלבון ממשקה שקדים, ופי 3 כמות סידן (תלוי במוצר כי יש היום מבחר גדול מאוד של משקאות שקדים). במשקה שקדים קיימים הרבה פעמים גם תוספי סוכר או ממתיקים, חומרי טעם ושימור ועוד. לחלק מהמשקאות מוסיפים ויטמין D , E וסידן. לכן, אם אתם מעוניינים במשקה שקדים – בחרו כזה עם כמה שפחות רכיבים מעבר לשקדים ומים, ורצוי עם העשרות ויטמינים וסידן.

מה לגבי שאר מוצרי השקדים?
מוצרי שקדים יכולים להעשיר מאוד את הערך התזונתי של המנה המוגשת. כמה הצעות: שילוב קמח שקדים (למשל החלפת כוס קמח חיטה בחצי כוס קמח שקדים וחצי כוס קורנפלור); שקדים טחונים (למשל הכנת כדורי תמרים – מתכון למטה) , שקדיה / חמאת שקדים (למשל העשרות שייק פירות עם כף שקדיה), שקדים מולבנים (למשל העשרת סלט ב- 2 כפות שקדים מולבנים). לעומת זאת שימו לב ש"ממרח שקדים" בד"כ יכיל תוספת של סוכר / ממתיק ושמן צמחי, ולכן פחות מומלץ לצריכה.

מתכון לכדורי מרציפן תמרים ושקדים:
250 גרם תמרים בואקום (חצי חבילה) , חצי כוס שקדים טחונים, 2 כפות טחינה גולמית, חצי כוס שקדים גרוסים. מערבבים הכל היטב, מכדררים ומקשטים בשומשום/קוקוס. בתאבון !!
אם אתם רוצים לקבל ערך תזונתי גבוה יותר מהמנה זו, ניתן פשוט להכניס לבלנדר חזק שקדים לא קלויים ותמרים, וליהנות מהערך התזונתי של קליפת השקד.

רחלי קורנבר בן-שלום, תזונאית הבית של לאנץ טיים
דבר התזונאית

רחלי קורנברג בן שלום

דיאטנית קלינית, מרצה מבוקשת ומנחת קבוצות לאורח חיים בריא למגוון גילאים – ילדים, נוער ומבוגרים, במסגרת משרד החינוך ובמקומות עבודה שונים.

יועצת לתזונה נכונה ותברואה למשרד הרווחה במסגרת השירות לילדים ולנוער, אגף השיקום והאגף לטיפול באוכלוסייה עם אוטיזם.

בעלת ניסיון עשיר כיועצת תזונתית בתעשיית המזון.

  • דיאטנית קלינית, בוגרת תואר ראשון במדעי התזונה (B.Sc) של מכללת תל חי והכשרה מעשית של משרד הבריאות
  • מנחת קבוצות בשילוב אמנויות  – מטעם הבי"ס לעבודה סוציאלית של אוניברסיטת בר אילן
  • נאמן תברואת מזון – מטעם מכללת רימונים

אני מאמין:
״תזונה נכונה ופעילות גופנית הן בסיס הכרחי לגוף בריא ונפש בריאה״.

רוצים להישאר מעודכנים?

הירשמו לניוזלטר ותיהנו מתוכן איכותי

דילוג לתוכן