פרחי בר בצידי הדרך
ליקוט צמחי בר למאכל

ליקוט צמחי בר למאכל

סוף החורף בואכה אביב. רווי מהגשמים ומתלטף בקרני השמש שמפציעות וחוזרות להתחבא חליפות, הטבע משגשג עכשיו עם שלל ירק ופריחות, ושופע בצמחי בר שניתן ללקט ולאכול.

אין צורך לנסוע ליער מרוחק בכדי ללקט צמחים. בכל יישוב קיימות פינות עם עשבייה ראויה לליקוט לצורך מאכל. באופן עקרוני ניתן ללקט כל השנה אך בעונה זו הטבע, כאמור, שופע במיוחד. אז איך עושים את זה?

נתחיל במה לא עושים

  • לא קוטפים / טועמים צמח שאנחנו לא בטוחים שהוא ראוי למאכל.
  • לא קוטפים צמח מהשורש (כדי שישוב לצמוח).
  • רצוי לא לקטוף צמח מצידי כבישים – עקב הזיהום של עשן המכוניות.
  • ולא ממרכז העיר – שם יש אפשרות שצמחי הבר מרוססים לצורכי הדברת מזיקים. עדיף ללקט מאזורים בשולי העיר או אזורים שידוע לנו שאינם מרוססים.
  • לא קוטפים בשטחים חקלאיים. לא פוגעים להם בגידולים ובפרנסה, ואף בשולי השדות – שימו לב שגם אזורים אלה עשויים להיות מרוססים.

ומה כן לקטוף?

הנה כמה רעיונות ליקוט לתחילת האביב:

עולש
את עלי העולש המרירים אפשר לחלוט, במקביל לטגן קצת שום ובצל, להוסיף עלי עולש חלוטים לאחר סחיטה, להקפיץ עד הזהבה קלה. מתבלים במלח ופלפל.

חרצית
החרצית יפייפיה עם צבע עז, טעמה מזכיר סלרי. את הגבעול החמצמץ שלה ופרחיה ניתן להוסיף לכל סלט ירקות טרי. את הגבעולים מומלץ לקלף.

חרדל לבן
פרחי החרדל וגבעוליו בעלי טעם חזק וחרדלי. משתלבים נהדר בתבשילי קטניות/בשר וגם בסלטים. מזרעי החרדל ניתן להפיק את ממרח החרדל.

שום
בטבע נמצא את השום כ"שום משולש", וניתן להוסיף את פרחיו וגבעוליו לסלטים וכמעט לכל התבשילים בהם מתאים טעם של שום.

חמציץ
את החמציצים שצומחים בכל רחבי הארץ, והילדים מנשנשים את גבעוליהם בכיף, גם אותם אפשר להוסיף לסלטים (גבעולים ועלים).

רחלי קורנבר בן-שלום, תזונאית הבית של לאנץ טיים
דבר התזונאית

רחלי קורנברג בן שלום

דיאטנית קלינית, מרצה מבוקשת ומנחת קבוצות לאורח חיים בריא למגוון גילאים – ילדים, נוער ומבוגרים, במסגרת משרד החינוך ובמקומות עבודה שונים.

יועצת לתזונה נכונה ותברואה למשרד הרווחה במסגרת השירות לילדים ולנוער, אגף השיקום והאגף לטיפול באוכלוסייה עם אוטיזם.

בעלת ניסיון עשיר כיועצת תזונתית בתעשיית המזון.

  • דיאטנית קלינית, בוגרת תואר ראשון במדעי התזונה (B.Sc) של מכללת תל חי והכשרה מעשית של משרד הבריאות
  • מנחת קבוצות בשילוב אמנויות  – מטעם הבי"ס לעבודה סוציאלית של אוניברסיטת בר אילן
  • נאמן תברואת מזון – מטעם מכללת רימונים

אני מאמין:
״תזונה נכונה ופעילות גופנית הן בסיס הכרחי לגוף בריא ונפש בריאה״.

רוצים להישאר מעודכנים?

הירשמו לניוזלטר ותיהנו מתוכן איכותי

דילוג לתוכן