שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
טיגון בשמן זית

טיגון בשמן זית

חנוכה שוב בפתח וכבר אפשר להריח ולראות סופגניות בכל מאפיה. סופגניות קלאסיות, וסופגניות מיוחדות – עם קרמים מובחרים וקצפת. ידעתם שסופגניה נקראת כך על שום השמן הרב שהיא סופגת?
אז אם החלטתם להכין סופגנייה בבית, יש לכם את האפשרות לבחור בפרודוקטים איכותיים. קמח מלא או חצי מלא, יוגורט, ריבת קונפיטורה איכותית… יתרה מכך אתם שולטים בכמות הסוכר והשמן.
ומה עם שמן באמת? איזה סוג הכי מומלץ לטיגון?

כל שמן מורכב מיחסים שונים של חומצת שומן רוויות, בלתי רוויות (רב בלתי רוויות וחד בלתי רוויות) וחלק גם יכילו חומצות שומן טראנס. חלק מהשמנים יכילו גם ויטמינים ואנטיאוקסינדטים.

כשאנחנו בוחרים שמן, מומלץעדיף כזה שלא עבר תהליכי עיבוד אגרסיביים. שמן מזוכך, למשל, עובר תהליכים בחום גבוה ובתוספת חומרים כימיים. אנחנו נעדיף שמן ששומר על ערכיו המקוריים, שמכיל כמות גבוהה של שומן חד בלתי רווי מול שומן רווי, ואם נרצה גם לטגן – חשוב שטמפקטורת העישון של השמן (טמפרטורה בה מתרחשים תהליכי הפירוק שלו) תהיה גבוהה יותר מטמפרטורת טיגון ביתי.

השמן המומלץ ביותר לטיגון הוא שמן זית. משתי סיבות עיקריות:

ערכו תזונתי גבוה
מכינים אותו בתהליך כבישה קרה, אשר שומרת על חומצות השמן והוויטמינים המקוריים. הוא עשיר בויטמין E ובשומן חד בלתי רווי. מחקרים מראים שצריכת שמן זית תורמת למניעת אלצהיימר, סוכרת ומחלות לב.

עמידותו בפני חמצון
שמן זית מכיל אחוז גבוה מאוד של חומצה אולאית, אשר נחשבת יציבה מאוד בטמפרטורות גבוהות. והיא גם תורמת להורדת LDL (הכולסטרול "הרע"). נקודת השריפה שלו היא כ-220 מעלות, בעוד טיגון ביתי מגיע בד"כ עד 180 מעלות. נקודת השריפה המדוייקת שלו תלויה, כמובן, באיכותו.

ועכשיו, כמה טיפים:

  • שמרו את שמן הזית במקום קר וחשוך, בבקבוק זכוכית או בפח. הקפידו לסגור את הבקבוק ולא להשאירו פתוח.
  • הקפידו לרכוש שמן זית בכבישה קרה (תהליך השומר על המינרלים והוויטמינים שבשמן) ובחמיצות נמוכה, פחות מ 0.8% (כך השמן יציב יותר לטמפרטורות גבוהות). ככל שהשמן עשיר יותר בנוגדי חמצון, כך יורדת נטייתו להתחמצן.
  • הטמפרטורה בטיגון גבוהה יותר מבישול. חמצון חומצות השומן פוגע באיכות השמן ואף עלול להזיק לנו בצריכה קבועה ובכמויות גדולות. לכן, שימו לב לא לעשות בשמן שימוש חוזר ולא לחמם אותו עד שיוצא ממנו עשן.
  • לא אוהבים את הטעם של שמן הזית? אפשר לערבב את שמן הזית עם שמן אחר וכך טעמו אינו דומיננטי
רחלי קורנבר בן-שלום, תזונאית הבית של לאנץ טיים
דבר התזונאית

רחלי קורנברג בן שלום

דיאטנית קלינית, מרצה מבוקשת ומנחת קבוצות לאורח חיים בריא למגוון גילאים – ילדים, נוער ומבוגרים, במסגרת משרד החינוך ובמקומות עבודה שונים.

יועצת לתזונה נכונה ותברואה למשרד הרווחה במסגרת השירות לילדים ולנוער, אגף השיקום והאגף לטיפול באוכלוסייה עם אוטיזם.

בעלת ניסיון עשיר כיועצת תזונתית בתעשיית המזון.

  • דיאטנית קלינית, בוגרת תואר ראשון במדעי התזונה (B.Sc) של מכללת תל חי והכשרה מעשית של משרד הבריאות
  • מנחת קבוצות בשילוב אמנויות  – מטעם הבי"ס לעבודה סוציאלית של אוניברסיטת בר אילן
  • נאמן תברואת מזון – מטעם מכללת רימונים

אני מאמין:
״תזונה נכונה ופעילות גופנית הן בסיס הכרחי לגוף בריא ונפש בריאה״.

רוצים להישאר מעודכנים?

הירשמו לניוזלטר ותיהנו מתוכן איכותי

דילוג לתוכן