שואלים את רחלי
רחלי קורנבר בן-שלום, תזונאית הבית של לאנץ טיים

רחלי קורנברג בן שלום, דיאטנית קלינית
תזונאית הבית של לאנץ טיים

תזונה וספורט תחרותי אצל ילדים

הילד שלי בן ה-10 החל להתאמן 3 פעמים בשבוע בכדורגל באופן תחרותי. כל אימון כשעה וחצי. האם יש צורך בתזונה מיוחדת עבורו?

ילדים משחקים כדורגל
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

הי

באופן כללי אצל רוב הילדים שהולכים בשביל ההנאה לחוגי ספורט כאלה ואחרים, ואינם מתחרים בספורט תחרותי, יש צורך בתזונה רגילה המתאימה לגילם. תזונה מאוזנת אשר מכילה את כל אבות המזון.

עבור ספורטאי תחרותי שעוסק בספורט באופן אינטנסיבי, תזונה בהחלט יכולה להיטיב ולשפר ביצועים, ובמקביל לשמור שתהליך הגדילה (מסת שריר, אורך וצפיפות עצם, עיצוב הגוף..),   שמתרחש בגיל ההתבגרות באופן מואץ, אינו נפגע מעצם העיסוק הרב בפעילות הגופנית.

במקרה זה מומלץ לבחון האם הילד צריך יותר או פחות חלבון, שומן ופחמימות, בהתאם למסת השריר הרצויה וההוצאה האנרגטית היומית. כמו כן יש לוודא כי התפריט מאוזן ומכיל את כל הויטמינים והמינרלים (ברזל, סידן,  וכדומה), או שדרושים תוספי תזונה. הערכה מתאימה תוכל להתבצע ע"י דיאטן ספורט קליני.

מעבר לכך, על מנת לשפר את הביצוע הספורטיבי באימונים ובמשחקים, מומלץ להקפיד על הכללים הבאים:

לאכול ארוחה עיקרית עד 4 שעות לפני הפעילות. מומלץ שהארוחה הזו תהיה דלת שומן ודלת סיבים ושעיקר הארוחה תהיה פחמימות. שומן וסיבים עלולים להכביד על מערכת העיכול, ליצור תחושת עייפות ולפגוע ביכולת הספורטיבית.

כחצי שעה לפני האימון מומלץ לצרוך משהו קל – פחמימה עשירה בגלוקוז, לשם העלאת הרמה האנרגטית בגוף. כגון בייגלה, צימוקים, בננה, תמר, חטיף אנרגיה בעל אינדקס גליקמי גבוה, בדגש על מנה דלת סיבים ושומן, כלומר לא דגנים מלאים. חשוב שזה יהיה משהו שהילד מכיר וכבר התנסה, והוא יודע שזה נוח לו בבטן ולא גורם לתחושה מעיקה במהלך הפעילות.

עדיף שלא לנסות מיני מזון חדשים לפני משחק חשוב, כיוון שלעתים אלו עלולים ליצור תחושת אי נוחות במערכת העיכול, ובכך לפגוע ביכולת ובביצועים.

בזמן הפעילות – אם מדובר בשעה-שעתיים, בדרך כלל אין צורך בתוספת של פחמימות. אם המשחק או האימון מאוד אינטנסיביים, בעצימות גבוהה ומעל שעה, ניתן לשקול צריכה של עוד פחמימה עשירה בגלוקוז במהלך הפעילות (במחצית, בהפסקת שתיה באימון…).

רחלי קורנברג בן שלום

דיאטנית קלינית, מרצה מבוקשת ומנחת קבוצות לאורח חיים בריא – ילדים, נוער ומבוגרים, במסגרת משרד החינוך ובמקומות עבודה שונים. יועצת לתזונה נכונה ותברואה למשרד הרווחה במסגרת השירות לילדים ולנוער, אגף השיקום והאגף לטיפול באוכלוסייה עם אוטיזם. בעלת ניסיון עשיר כיועצת תזונתית בתעשיית המזון.

  • דיאטנית קלינית, בוגרת תואר ראשון במדעי התזונה (B.Sc) של מכללת תל חי והכשרה מעשית של משרד הבריאות
  • מנחת קבוצות בשילוב אמנויות  – מטעם הבי"ס לעבודה סוציאלית של אוניברסיטת בר אילן
  • נאמן תברואת מזון – מטעם מכללת רימונים

אני מאמין: ״תזונה נכונה ופעילות גופנית הן בסיס הכרחי לגוף בריא ונפש בריאה״.


רוצים עוד כתבות שלנו?

שאלות נוספות לרחלי

דילוג לתוכן