ילדים וספורט
הבלוג של דודו
דודו פרידמן - מומחה לחינוך גופני ילדים

מאמן ילדים – מורה לחיים

תפקידו הראשוני של מאמן ילדים בספורט הישגי. איזה מקום הוא תופס בעולמו של הילד? מה מהווה דמותו עבור החניך? איזו תרומה יכולה להיות למאמן טוב לאישיותו המתפתחת של הילד? על המאמן כאיש חינוך, ועל האפשרות שלו להיות מורה לחיים עבור הספורטאי הצעיר.

ספורטאי צעיר בעולם האמיתי

העיסוק בספורט מהווה עבור הילד זירת אימון רב מערכתית. כזו שהילד יכול להתאמן בה, בנוסף למטרה הראשונית של חיזוק הישגים ספורטיביים, גם על כישורי חיים, כולל מיומנויות חברתיות ורגשיות. מסיבה זו, חשוב שמאמן הילדים יהיה קודם כל איש חינוך, עוד לפני היותו איש ספורט. כמו שהזכרתי פעמים רבות בבלוג הזה – עליו להיות מסוגל להטמיע באמצעות העיסוק בספורט ערכים כמו כבוד הדדי, הגינות, השקעה ונחישות, משימתיות, רגישות לזולת ועוד.

מורה לחיים

מאמן טוב, בעיניי, הוא מורה דרך לחיים. בזירת הספורט התחרותי, יש ילדים שמבלים במחיצתו שעות רבות, לפעמים יותר מאשר עם הוריהם. הרבה פעמים נוצר קשר מיוחד בין המאמן ובין הילד. קשר כזה, במידה שהוא איכותי, ילווה את הילד אל עבר הבוגר שיהיה, ויאפשר לו להיות אדם מתמודד יותר, בעל קשוב יותר, עובד אפקטיבי ועוד.

נתקלתי בחיי במאמנים שהיו משמעותיים, וניסיתי להבין מה עשה אותם לכאלה. מהתבוננות בהם ובאופן פעולתם שמתי לב שעיקר ההבדל הוא יכולתו של איש החינוך לראות את הילד קודם כל כילד! לפני שהוא ספורטאי, הוא קודם כל יחיד בתוך ממערכת חברתית מורכבת. יש לו צרכים חברתיים ורגשיים, שחשוב להכיר ולסייע לו איתם.

המאמן הוא מבוגר שנמצא קרוב לילד בשעות רבות של היום. שלא כמו בית ספר, הילד בדרך כלל בחר בעיסוקו הספורטיבי, והוא לא רואה בו הכרח. ולכן, אפשר לשער, שמידת היכולת שלו לקבל את מרותו תהיה ממקום מתמסר יותר. אם המאמן הוא איש חינוך מוצלח, קל וחומר יש לו השפעה חשובה על ההתפתחות העתידית בכל תחומי החיים.

יש מאמנים שמתעניינים ביכולת הלימודית של הילדים. הם מבקשים לראות את התעודה שקיבלו בבית הספר. אני לא רואה בכך אקט של שיפוטיות או ביקורת. להפך, אני רואה פה התעניינות כנה, רצון לתת חיזוקים חיוביים על העוצמות, ולהרים בחולשות. לשבח על ציונים טובים, ולדחוף לשפר היכן שיש מקום. עצם העלאת תוכן נוסף, שאינו קשור לענף הספורטיבי ישירות, מאפשר פתיחתו של ערוץ תקשורת בינאישי נוסף.

ומה הילד למד מכך?

הוא מרגיש שמבוגר שהוא מודל עבורו, רואה אותו. שמישהו שהוא בלתי משוחד (כמו הורה) מתעניין בו. שהוא סך האישיות שמגיעה לאימון. כך ששווה להשקיע בתחום הלימודי, ובכלל לאמץ ערכים כלליים, גם מחוץ לעולם הספורט, שיהפכו אותו לאדם טוב יותר.

מאמן לחיים דואג לשוחח עם הילדים בגובה העיניים, ומאפשר להם להתבטא גם בנוגע בנושאים שכביכול לא קשורים באופן ישיר לנעשה על רחבת האימונים. הוא ישוחח עם הילדים גם על הנעשה בבית, על הרגשתם, יאפשר שיחה על מצבם החברתי בבית הספר, בשעות הפנאי, מחוץ לקבוצת הספורט, ובשעת הצורך ידע איך לנתב את הנעשה על מגרש האימונים להתפתחות של הילד במגרש החיים.

דודו פרידמן

יוצא סיירת גבעתי, מילא תפקידים שונים, בארץ ובחו"ל, בתחום האבטחה הממלכתית.
B.Ed בחינוך גופני ממכללת וינגייט, עם התמחות בתקשורת וספורט. מדריך כושר מוסמך, מורה לחינוך גופני בבית ספר יסודי, ומאמן כדורסל. בעל ניסיון של עבודה עם ילדים ונוער, החל בגיל הרך, בבית ספר לכדורסל, וכלה בקבוצות הישגיות ברמות השונות. רואה עצמו מחנך, מדריך ומורה, בדרך כלל בסדר הזה. ושואף לראות ילדים פעילים, שנוהגים אורח חיים בריא.


רוצים עוד כתבות שלנו?

פוסטים אחרונים על ילדים וספורט

מטה החברה: היובלים 11, הוד השרון
מרכז המבקרים: הענבר 6, אזה"ת ברקן
שרות לקוחות: 09-7690600

דברו איתנו

דילוג לתוכן