ילדים וספורט
הבלוג של דודו
דודו פרידמן - מומחה לחינוך גופני ילדים

פעילות גופנית ותזונה מותאמת אצל ילדים

איך להביא את ילדנו להיות פעיל גופנית, ולאכול נכון? הנה כמה תובנות כיצד לעזור לילד להיות אקטיבי וחיוני במהלך היום, ועל הדרך לרכוש הרגלי בריאות חשובים.

ילדים קופצים על טרמפולינה

כשמדברים על תזונה ועל פעילות גופנית לילדים, מושג המפתח הוא יצירת הרגלים. למה שאוכלים ולמה שעושים במהלך היום יש השפעות קריטיות על בריאות עתידית ועל איכות חיים. ככל שיופנמו הרגלים ראויים, כבר מהגיל הרך, ובמשך תקופת הילדות והנערות, כך תגדל הסבירות שהאדם הבוגר ימשיך באורח חיים נכון ורצוי.

ההרגלים הם למעשה חלק מתשתית שלמה של בריאות ואורח חיים איכותי. תשתית זו מתבססת על שלושה מרכיבים. אספקט קוגניטיבי – הכולל את רכישת ההרגלים, הבנת החשיבות, ולמידה – מה נכון ובריא ומה מזיק. אספקט רגשי – הכורך את כל הנושא של מראה הגוף והשפעותיו הרגשיות: דימוי גוף, דימוי עצמי, בטחון עצמי וכדומה. והאספקט הפיסי – הנוגע בתהליכים ביולוגיים ופיסיולוגיים שמתרחשים בגוף.

בפוסט הזה נתמקד בהיבטים הפיסיים, ונשאיר את העיסוק בנושאי הקוגניציה, הרגש והנפש, שהם מעניינים ומסקרנים במורכבותם, לפוסטים הבאים. בהקשר הפיסי, חשוב להבין שמספר תאי השומן הולך וגדל עד גיל 10 בערך. לאחר מכן השמנה והרזיה הן בעיקר פונקציה של התרחבות או התכווצות של תאי השומן הקיימים. נטיה להשמנה, אם כן, תהיה במשך כל שארית החיים תוצאה, בין היתר, של כמות תאי השומן שפיתח הילד בגיל הרך.

ועם כל הבעייתיות שבשומן, הרי שמחקרים של השנים האחרונות רואים איום גדול, אולי אף גדול יותר, בצריכת הסוכר והנתרן. עד כדי כך שיש חוקרים הטוענים שהעיסוק האינטנסיבי בנושא צריכת השומן, היה 'מוצלח מידי', וגרם לואקום בהרגלי התזונה, שהביא בעקיפין לצריכת סוכר עודפת. למחלות הסוכר יש תופעות מסכנות חיים. אבל אפילו במקרים פחות קשים, הנזקים של מחלות הסוכר גורמים בגילאים מבוגרים לפגיעה קשה באיכות החיים. ואם הזכרנו הרגלים, הרי שתזונה מתוקה או מלוחה, תלויה באופן מובהק וכמעט בלעדי בהרגל, שמתחיל בגילאים הצעירים.

יתרונות הפעילות הגופנית, גם בגיל הצעיר, מובנים כמעט מאליהם. פירוק שומנים וסוכרים, טיוב פעילות הלב ומערכת הדם כולה, חיזוק שרירים, שיפור היציבה, חיזוק המערכת החיסונית, ועוד יתרונות רבים.

אם להתמקד בילדים – אז תהליכי הפקת האנרגיה שלהם מהירים אמנם, אך האנרגיה שהם מייצרים מספיקה לזמן קצר יחסית. לכן, חשוב שמאגרי האנרגיה יהי זמינים לילד הפעיל לאורך כל היום. לשם כך יש לאכול לפחות 5 ארוחות ביום, לא דשנות מידי. כשחשוב שארוחות הביניים (שאינן בוקר צהריים או ערב) יכילו פרי, ולא יותר מידי דברי מתיקה. הסוכר הפשוט שבמאכלים המתוקים מגרה הפרשה מוגברת של אינסולין, וכתוצאה מכך – דלדול של מאגרי האנרגיה בשרירים. תוצר לוואי נוסף של אותו דלדול מאגרי האנרגיה הוא תחושת רעב מוגברת וצורך לזלול.

עקרון תזונה חשוב נוסף הוא גיוון באוכל. כך שכל מערכות הפקת האנרגיה תהיינה פעילות ויעילות – אלה המתבססות על שומנים, על פחמימות ועל חלבונים. גיוון חשוב גם במקורות הויטמינים והמינרלים – הרבה פירות וירקות, ושימוש תדיר בכלל של ירקות בחמישה צבעים. מעבר לכך ישנם העקרונות הנכונים לכל אדם, בוגר או ילד. מיעוט במזון מטוגן, מיעוט בשומן טראנס, שימוש מינימלי בסוכר ובמלח. אופציה יישומית מומלצת: לאכוף את הכלל הזה קודם כל בשתייה. מינימום שבמינימום שתייה ממותקת, והתבססות מירבית על מים.

דודו פרידמן

יוצא סיירת גבעתי, מילא תפקידים שונים, בארץ ובחו"ל, בתחום האבטחה הממלכתית.
B.Ed בחינוך גופני ממכללת וינגייט, עם התמחות בתקשורת וספורט. מדריך כושר מוסמך, מורה לחינוך גופני בבית ספר יסודי, ומאמן כדורסל. בעל ניסיון של עבודה עם ילדים ונוער, החל בגיל הרך, בבית ספר לכדורסל, וכלה בקבוצות הישגיות ברמות השונות. רואה עצמו מחנך, מדריך ומורה, בדרך כלל בסדר הזה. ושואף לראות ילדים פעילים, שנוהגים אורח חיים בריא.


רוצים עוד כתבות שלנו?

פוסטים אחרונים על ילדים וספורט

מטה החברה: היובלים 11, הוד השרון
מרכז המבקרים: הענבר 6, אזה"ת ברקן
שרות לקוחות: 09-7690600

דברו איתנו

דילוג לתוכן