ילדים וספורט
הבלוג של דודו
דודו פרידמן - מומחה לחינוך גופני ילדים

ילדים, מנהיגות וספורט

עברנו עוד מערכת בחירות. היום החשוב הזה בדמוקרטיה הישראלית מביא אותי לחשוב על הנושא של טיפוח מנהיגות צעירה. האווירה מסביב מחדדת את הצורך בשיח סובלני ובגישה אקטיבית של עשיה חיובית. ובכלל – בחינוך לערכים, שיתרמו לדור הצעיר בארץ להיות איכותי, אכפתי. שממנו תצא בעתיד מנהיגות מצוינת למדינה של כולנו. ספורט ילדים מהווה כר נוח לחינוך לערכים חשובים. כולנו – הורים, מורים, מאמנים, מדריכים – יכולים לעשות שימוש נפלא בכלי הזה, ולחנך ספורטאים צעירים להיות אנשים טובים שיעשו בעתיד גם למען החברה.

ילדים שמים ידיים

ספורט וערכים

הרבה מהערכים החשובים אצל כולם, ובוודאי אצל מנהיגים – מובנים באופן טבעי בספורט התחרותי. מאמן ילדים טוב, וכל איש חינוך אחר, ידגיש לעולם את הדרך ולא את התוצאה. ילדים שיפגינו נחישות, מאמץ, עבודה קשה, התמדה ורצון – יקבלו משובים חיוביים. לא כולם יגדלו להיות ספורטאי עלית. אבל גם מי שלא, ייקח איתו מהילדות את האיכויות האנושיות האלה.

במקביל לתכונות שחשובות כדי לנצח בתחרות – חשוב לטפח גם את הגישה מול האחרים. הגינות וכבוד לסביבה – למאמן, לחברים לדרך, ליריב. מי שגודל על מצע של כבוד לזולת, ידע תמיד לכבד. הוא יהיה אדם הגון, לא יתנשא, לא יהיה מרוחק, יראה את חבריו ואת צרכיהם, והוא יקבל את האחר. הוא יכבד – בין אם מדובר ביריב, ובין אם בכל אדם שדעותיו שונות משלו. אני בפירוש מאמין, על סמך נסיוני עם ילדים, שחינוך לכבוד, בספורט ובכלל, מטפח רעות, אחווה וסובלנות.

ספורט קבוצתי

בספורט קבוצתי קל מאוד להדגיש את האינטראקציה עם השותפים לדרך. שם, באופן טבעי, איכות השחקן נמדדת במידת התרומה שלו לקבוצה. יש חשיבות רבה לאופיו של השחקן. מי שלא ידע למסור לחבר שנמצא בעמדה טובה להבקיע או לקלוע – חסרה לו יכולת חשובה במשחק הקבוצתי. גם אם מבחינה טכנית ופיזית הוא מוכשר מאוד. וכל מאמן ישקיע באופן טבעי בתיקון המגבלות של שחקן כזה – כדי להפיק ממנו יותר למען הקבוצה.

כשמדובר בקבוצה – יש המון חשיבות לאלמנט החברתי. לילד שיודע לעודד, להרים את החברים כשלא הולך, להמריץ ולדחוף קדימה. יש עוצמה משמעותית בתלכיד האנושי. התרומה של מנהיג חברתי בקבוצה היא גדולה, בלי קשר ליכולותיו הפיזיות. ילד כזה יהיה תמיד מוביל, והפוטנציאל הזה יישאר טבוע בו גם כשיתבגר. חשוב רק שאנחנו, כל המבוגרים שסביבו, נדע לחזק אותו, להעצים אצלו את המנהיגות החיובית, ולכוון כאשר השימוש בכריזמה האישית הולך למקום לא נכון.

בכלל, קבוצה תהיה מוצלחת אם כל אחד ישתלב בה בסנכרון עם האחרים. הפאזל לא יתחבר טוב כשילד ינסה לתפוס את מקומו מבלי לקחת בחשבון את מרכיבי הקבוצה שסביבו. אנשי מקצוע והורים חייבים לתווך את העניין הזה לחבר'ה הצעירים, ולהכווין אותם. ילד שיגדל עם הגמישות הזאת, להביא את עצמו לידי ביטוי, תוך מתן מקום לאחרים סביבו, יהיה מרכיב איכותי בתוך כלל החברה. והתכונה הזו היא גם תכונה מנהיגותית חשובה. מנהיג טוב לא יהיה מחוץ לפאזל, אלא ישתלב בפאזל עצמו, יכיר בצרכים ובקיום של כולם.

מנהיגות מאפילה מול מנהיגות סוחפת

לעיתים המנהיג בקבוצה יהיה השחקן המוכשר שבה. עצם היותו 'הכוכב' הבולט יקנה לו את הביטחון העצמי, ויעצים בעיני האחרים את המעמד שלו בקבוצה. העניין הוא שיש מנהיגות מאפילה. אם מנהיג טבעי כזה ישים את עצמו מעל האחרים, או שהסטטיסטיקה האישית שלו תהיה לו חשובה יותר מהצלחת הקבוצה כולה – הקבוצה כתלכיד אנושי לא תהיה בריאה. לעיתים התוצאה הספורטיבית תיפגע בגלל זה. אבל לפעמים מנהיג כזה יהיה מוכשר ביותר ויוביל את הקבוצה לתוצאות טובות. וזה בהחלט מקרה שאנחנו המבוגרים צריכים להתערב ולהכווין. זה מקרה מובהק שמחייב להתייחס לדרך, כי מבחן התוצאה מבלבל. גם הספורטאי הצעיר והמוכשר, וגם אנחנו, חייבים להבין שהמשחק הוא רק האמצעי. כישורי החיים – הם המטרה.

לעומת זאת יש את המנהיג הסוחף. זה שנותן דוגמה אישית במאמץ, במשחק הקבוצתי, שיודע לנצל את המנהיגות כדי להעצים את החברים סביבו. אם יש את הילד שזה טבוע בו, אנחנו צריכים פשוט לא להפריע… רק לחזק!

לסיכום

בכל בחירות חשוב שנצביע כולנו על פי צו הלב והאמונה האישית – כדי לתרום את תרומתנו לחברה ולמדינה. נכבד את האחר ואת התוצאות. בין אם הממשלה הנבחרת תהיה זו שרצינו או לא, נמשיך לעשות כמיטב יכולתנו כדי שהמקום שאנו וילדנו חיים בו יהיה מקום טוב. נמשיך לחנך נכון את דור העתיד. בבית, במוסדות החינוך ובכל מסגרת חינוכית א-פורמלית אחרת.

דודו פרידמן

יוצא סיירת גבעתי, מילא תפקידים שונים, בארץ ובחו"ל, בתחום האבטחה הממלכתית.
B.Ed בחינוך גופני ממכללת וינגייט, עם התמחות בתקשורת וספורט. מדריך כושר מוסמך, מורה לחינוך גופני בבית ספר יסודי, ומאמן כדורסל. בעל ניסיון של עבודה עם ילדים ונוער, החל בגיל הרך, בבית ספר לכדורסל, וכלה בקבוצות הישגיות ברמות השונות. רואה עצמו מחנך, מדריך ומורה, בדרך כלל בסדר הזה. ושואף לראות ילדים פעילים, שנוהגים אורח חיים בריא.


רוצים עוד כתבות שלנו?


פוסטים אחרונים על ילדים וספורט

דילוג לתוכן