ילדים וספורט
הבלוג של דודו
דודו פרידמן - מומחה לחינוך גופני ילדים

ללכת על זה

אנחנו בסופש האחרון של אוקטובר. למי שלא מכיר – התאריך בשנה של יום ההליכה העולמי! משרד החינוך, משרד התרבות והספורט ומשרד הבריאות בארץ משתפים פעולה ומאמצים בכל שנה את המיזם בחום, כחלק מתכנית שנקראת ‘אפשריבריא’. מטרת התכנית היא לחנך ולהפיץ בקרב ילדים את הבשורה של אורח חיים פעיל ובריא. אז מה הקטע עם ההליכה הזו, שהיא כנראה הספורט העממי הכי פופולרי בעולם?

רגליים של אישה ההולכת על מדרכה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

זמין וקל

רוב האנשים, בכל הגילאים, יכולים ככה פשוט – לקחת את הרגליים, לצאת מהבית, ולהתחיל ללכת. ככה שהיתרון של הפעילות הגופנית הזו היא הנגישות הגבוהה שלה. היא לא מצריכה ציוד מיוחד, אין בה חוקים וכללים שצריך ללמוד ולהכיר, אין צורך במגרש או מסלול מיוחד. וגם אין תנאי סף. כל אחד יכול להגיע עם מה שיש לו. הליכה בקצב אישי אפשרית תמיד. לא תלויה ברמת כושר גופני ולא מצריכה טכניקה מיוחדת.

ככלל, הליכה היא גם מאוד בטיחותית. רק להזהר בכביש, בבקשה, או לא לחצות כבישים בכלל אם אפשר. ולהביט קדימה לדרך… אין סכנת טביעה, אין שום תנועות חדות או מגע עם יריב שעלולים לגרום פציעות, אין סכנת התהפכות במהירויות גבוהות, אין קפיצות נועזות ולא נחיתות פרועות. קללל. ובטוח.

רק בריאות

אקסיומה שכל אחד מכיר: כל פעילות גופנית במינון נכון תורמת לבריאות. אז גם הליכה מין הסתם. שורפת קלוריות ותורמת לירידה במשקל. מפחיתה סיכון למחלות רבות – כמו מחלות לב וכלי דם, סוגי סרטן שונים, סכרת ועוד. מסייעת בחיזוק ובניית עצם. בהקשר הזה – לא מחכים חלילה לאוסטאופורוזיס. מגיל צעיר ככל האפשר מקפידים על תזונה ופעילות גופנית שתורמות למסת עצם, ומפחיתים דרסטית את הסיכון להגיע לשם בגיל מבוגר.

הליכה משפרת גם סבולת לב ריאה, כמובן. יש אולי סוגי ספורט שמשפרים יותר. מי שיכול לרוץ, לרכוב או לשחות למרחקים – זו ברכה. אבל לא לכולם זה מתאים. מבחינת רבים – הליכה עשויה להיות תחליף מוצלח. היא גם פעילות נפלאה לילדים בכל גיל, מהרגע שלמדו ללכת, כמו גם לקשישים רבים. היא מתאימה לבעלי בעיות אורתופדיות שהאימפקט בפעילויות אינטנסיביות יותר עלול לגרום להם נזק. בכף הרגל, בברכיים, במפרק הירך, בגב… וכל שאר מרעין בישין. יש מי שרוב סוגי הספורט מעבר להליכה עלולים להיות מסכני בריאות – חולי כליות, בעלי לחץ דם גבוה, כל מי שסובל מבעיות שונות בכלי הדם, ועוד רבים וטובים. בקיצור, מדובר כנראה בספורט היחיד שיכול להתאים כמעט לכל אחד, גם מהבחינה הזו.

ברגוע

אנשים רבים המתמידים בהליכה מדווחים על תחושה טובה ושיפור במצב הרוח. בפעילות גופנית יש במוח הפרשה של אנדורפינים וסרוטונין – חומרים שמשפיעים על רוגע ותחושה נעימה. בפעילות עצימה ההפרשה של חומרים אלה גבוהה יותר אמנם, אך נראה כי יש ברוגע שבהליכה ובהיעדר האינטנסיביות – השפעה פסיכולוגית חיובית. האוויר הפתוח, החברה, הרגעת המצפון ‘הנה אני עושה ספורט ושורף קלוריות’. כל אלה משפיעים לטובה.

יש גם המדווחים על קטרזיס – תהליך נפשי של זיכוך. בזמן ההליכה הם מעלים במחשבה אירועים שליליים וטורדניים. צרות היום, ריב עם בן/בת הזוג, הבוס הרגיז… אבל זה לא קורה בסביבה הטבעית של אותם דברים שליליים. כמו שנאמר בפסקה הקודמת – זה עולה הפעם באוויר הפתוח, כשההורמונים לטובתנו ולטובת הרוגע שלנו, כשאנחנו שוקדים על הרגעת המצפון, צועדים אולי בצוותא עם חברה נעימה. ואז כל המחשבות האלה פחות עוצמתיות, פחות שליליות. מה שישב לנו על הנשמה צף הפעם בצורה קלה, שמאפשרת לו להתפוגג. אולי להתפוגג מעט ואולי אפילו לחלוטין.

בקטע חברתי

אנחנו, בני האדם, יצורים חברתיים. הליכה מהווה הזדמנות מצוינת לבחור לנו בני לוויה נעימים לשיחה קולחת, לצחוקים, להרגע ביחד מהאטרף היומיומי, לצחוק ביחד, להמתיק סודות, לרכל, להתייעץ, לפרוק, להקשיב, לסייע או לקבל סוג של סיוע נפשי. אפילו לשתוק ביחד, ולצד החברה הנוחה לנו, לשקוע בהרהורים.

וכמי שעוסק רבות בספורט ילדים – אני יכול להמליץ בחום – הליכה היא הזדמנות יוצאת מן הכלל לזמן איכות הורה-ילד. במקרה כזה מרוויחים גם חינוך לאורח חיים פעיל ונותנים דוגמה אישית.

בקיצור, כל הסיבות ללכת על זה

דודו פרידמן

יוצא סיירת גבעתי, מילא תפקידים שונים, בארץ ובחו”ל, בתחום האבטחה הממלכתית.
B.Ed בחינוך גופני ממכללת וינגייט, עם התמחות בתקשורת וספורט. מדריך כושר מוסמך, מורה לחינוך גופני בבית ספר יסודי, ומאמן כדורסל. בעל ניסיון של עבודה עם ילדים ונוער, החל בגיל הרך, בבית ספר לכדורסל, וכלה בקבוצות הישגיות ברמות השונות. רואה עצמו מחנך, מדריך ומורה, בדרך כלל בסדר הזה. ושואף לראות ילדים פעילים, שנוהגים אורח חיים בריא.


רוצים עוד כתבות שלנו?

פוסטים אחרונים על ילדים וספורט