דבר התזונאית
רחלי קורנברג בן שלום
רחלי קורנבר בן-שלום, תזונאית הבית של לאנץ טיים

דיאטנית קלינית – תזונאית הבית של לאנץ טיים

לתפוס קצת שמש

ויטמין D בימי קורונה

מתחילים לצאת מהבתים, ונקווה שהשגרה הברוכה כבר קרובה. אבל היציאה למסגרות עדיין לא מלאה, היא נעשית בהדרגה ועם מגבלות. אז בימים כאלה, כשילדים ממעטים לצאת מהבית, רבים שואלים אם נכון לקחת תוספי ויטמין די. הנה התשובה

אשליה אופטית של יד לופתת שמש
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

האם יש לנו מספיק ויטמין D בגוף?

ויטמין D חשוב לבריאות  העצם, למניעת דכאון, למניעת מחלות לב וכלי דם ולחיזוק מערכת החיסון. הוא גם משמעותי בלחימה בוירוס הקורונה, כיוון שהוא מגן מסיבוכי הוירוס ומפחית דלקות במערכת הנשימה.

אז האם יש לנו מספיק מהויטמין בגוף? במיוחד בימים שממעטים ביציאה מהבית?

באופן טבעי אנחנו יכולים לקבל את תצרוכת ויטמין D היומית שלנו מחשיפה של כ-20 דקות ביום לשמש בידיים חשופות. כמו כן ניתן לקבל ויטמין D מהתזונה. הוא נמצא למשל בחלב ומוצריו, בביצים, דגים (בעיקר סרדינים)  פטריות ואיבריים פנימיים (טחול, כבד…)

מה בשגרה?

למרות שישראל שטופת שמש, ולמרות שהויטמין קיים במזון, מחסור בויטמין D הינו שכיח. מחקרים מראים שכשליש מהישראלים סובלים מחסר. יש השערות שזה בגלל השימוש במסנני קרינה, הפחד (הנכון!) מחשיפה מרובה לשמש, הלבוש הארוך אצל חלק מהמגזרים ואורח החיים הנפוץ, שכולל שעות העבודה ארוכות בעבודה.  

באוכלוסיית הקשישים קיים מחסור באופן נרחב למדי בויטמין D, ולכן משרד הבריאות ממליץ למבוגרים על נטילת תוסף יומי. בייחוד בימים אלו, אשר אנו שוהים בבית ימים שלמים בשל הסכנה של הדבקה בנגיף הקורונה.

לא אמורה להיות בעיה במידה ומקפידים עם הילדים על תזונה מאוזנת, ונחשפים במהלך היום לשמש לכ-20 דקות בידיים חשופות

ולגבי ילדים?

ככלל, לא אמורה להיות בעיה במידה ומקפידים עם הילדים על תזונה מאוזנת, הכוללת חלב, מוצרי חלב, דגים וביצים, ונחשפים במהלך היום לשמש לכ-20 דקות בידיים חשופות. עם זאת, יש לזכור שרק יצאנו מחודשי חורף ונכנסו למשבר הקורונה, על גזירות הסגר השונות שהביא עימו. לכן, מעט אחרי המלצת משרד הבריאות למבוגרים, יצא גם האיגוד הישראלי לרפואת הילדים עם המלצה חדשה החל מ-30.4.2020, שגם ילדים ייטלו תוספי ויטמין די. המינון המומלץ במסמך שהוציא האיגוד הוא של 1000 יחידות ביום, לכל ילד מעל גיל שנה, למשך 6 שבועות.

רחלי קורנברג בן שלום

דיאטנית קלינית, מרצה מבוקשת ומנחת קבוצות לאורח חיים בריא למגוון גילאים, ילדים, נוער ומבוגרים, לרבות במסגרת משרד החינוך ומקומות עבודה שונים. יועצת לתזונה נכונה ותברואה למשרד הרווחה במסגרת השירות לילד ולנוער, אגף השיקום והאגף לטיפול באוכלוסייה עם אוטיזם. בעבר יועצת תזונתית בתעשיית המזון, ”איכות קייטרינג שולץ” ועוד.

  • דיאטנית קלינית, בוגרת תואר ראשון במדעי התזונה (B.Sc) של מכללת תל חי והכשרה מעשית של משרד הבריאות
  • מנחת קבוצות בשילוב אמנויות  – מטעם הבי”ס לעבודה סוציאלית של אוניברסיטת בר אילן
  • נאמן תברואת מזון – מטעם מכללת רימונים

אני מאמין: ״תזונה נכונה ופעילות גופנית הן בסיס הכרחי לגוף בריא ונפש בריאה״.


רוצים עוד כתבות שלנו?


פוסטים אחרונים של רחלי