דבר התזונאית
רחלי קורנברג בן שלום
רחלי קורנבר בן-שלום, תזונאית הבית של לאנץ טיים

דיאטנית קלינית – תזונאית הבית של לאנץ טיים

האם יש דבר כזה יותר מידי מים?

מזג האוויר עוד מתעתע, אבל ברור שאנחנו נכנסים לימי הקיץ החמים, לפעמים חמים מאוד. וכידוע – אחד הדברים החשובים, בוודאי בתנאי חום, הוא שתיית מים. בכלל, ללא מים אין חיים, לכל צורות החיים על פני כדור הארץ, והם מהווים את רוב המסה של גופנו. מרגע שהקיץ בפתח לא מפסיקים לעודד אותנו לשתיה מרובה. ומתעוררת השאלה – כמה? האם יש דבר כזה יותר מידי?

ילד על חוף הים שותה מים מבקבוק
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

התשובה היא כן. שתיית יתר היא נדירה, אבל מכיוון שברור לכולם שצריך לשתות הרבה, אגע הפעם דווקא בבעיה הפחות מוכרת (וכמובן שאינה נפוצה). שתיית מים מרובה מידי עלולה לגרום לירידה בכמות הנתרן בדם (היפו-נתרמיה), לעלייה בכמות המים בתאי המח וליצור מצב שנקרא “הרעלת מים”, שעשוי, במקרים קיצוניים, להוביל אפילו למוות. כמובן שלא מגיעים למצב זה כל כך בקלות.  אדם בוגר בריא עלול להגיע למצב של הרעלה רק אם ישתה מעל 2.5 ליטר מים בפרק זמן קצר מאוד. תחושת הרוויה הטבעית תגיע הרבה לפני מצב הסכנה.

אז מי בכל זאת עלול להיות בסיכון להרעלת מים?

  • רצים למרחקים ארוכים
    אשר מאבדים הרבה מלחים באימון, וגם שותים הרבה במהלכו. מצב שעשוי להביא לריכוז נתרן נמוך בגוף. מומלץ לתת את הדעת לגבי צריכת כמויות מתאימות של מלח ונוזלים. כשמדובר באימונים אינטנסיביים או בתנאי מזג אוויר קשוחים – כדאי לקבל ייעוץ מקצועי.
  • תינוקות מתחת לגיל שנה
    נחשבים לאוכלוסייה בסיכון להתייבשות. קודם כל – בגלל מסת הגוף הנמוכה והעובדה שילדים מייצרים יותר חום מאשר מבוגרים. ובעיקר בגלל שהתקשורת איתם מוגבלת. יש הורים שמהחשש להתייבשות יתנו מים מגיל צעיר או ידללו את תחליף חלב האם יותר מידי, ופה החשש להרעלה. המלצת משרד הבריאות היא הנקה מלאה או תחליף – עד גיל חצי שנה, כתזונה בלעדית, ללא תוספות של נוזלים אחרים. כשמתחילים לשלב ארוחות מלאות של מוצקים, יש להוסיף מים מורתחים מקוררים.
  • אנשים בצומות
    בהם מותר לשתות רק מים , ללא מזון (מסיבות רפואיות או דתיות)
  • צרכנים של תרופות וסמים
    תרופות שמגבירות איבוד מלחים בשתן או חולים במחלות אי-ספיקת כליות, אי ספיקה של הלב; חולי סכרת; צרכני סם אקסטזי אשר יוצר תחושת צימאון מוגברת – עלולים לשתות כמויות עודפות.

כמה נוזלים צריך לשתות ביום?

ניתן לומר שבאופן כללי לנשים מומלצות כ-10 כוסות ולגברים 13, אך כמובן שיש הרבה משתנים להוסיף למשוואה. גיל, מצב הבריאות, מזג אויר, כמות הזעה וכמות הספורט היומית. עוד נתון שחשוב לשים לב אליו הוא שמיץ, תה, חלב, קפה ושאר משקאות גם נכללים בסך הנוזלים היומי ויש לקחת אותם בחשבון בספירת סך הנוזלים היומי.

איך נמנעים מההרעלה?

הדאגה העיקרית שלנו בקיץ היא התייבשות. נרצה לעקוב אחר צבע השתן לראות שהוא לא כהה מידי וכן להרבות בשתייה באופן כללי.
בכלל החשוב ביותר הוא להיות קשובים לגוף, לשתות לרוויה ואין צורך לעבור את מידת הרוויה. באופן כללי אדם בריא לא אמור לצרוך יותר מחצי ליטר בחצי שעה.

ומה לגבי ילדים?

נעודד אותם לשתות מים, בזמן הארוחות וביניהן. נוודא שייקחו בקבוק אישי כשיוצאים לשחק ובעיקר כשעושים פעילות גופנית. נלמד אותם לעקוב אחר צבע השתן ונסביר את חשיבות השתייה. וכמובן את חשיבות ההקשבה לגוף – שתייה עד לרוויה.

רחלי קורנברג בן שלום

דיאטנית קלינית, מרצה מבוקשת ומנחת קבוצות לאורח חיים בריא למגוון גילאים, ילדים, נוער ומבוגרים, לרבות במסגרת משרד החינוך ומקומות עבודה שונים. יועצת לתזונה נכונה ותברואה למשרד הרווחה במסגרת השירות לילד ולנוער, אגף השיקום והאגף לטיפול באוכלוסייה עם אוטיזם. בעבר יועצת תזונתית בתעשיית המזון, ”איכות קייטרינג שולץ” ועוד.

  • דיאטנית קלינית, בוגרת תואר ראשון במדעי התזונה (B.Sc) של מכללת תל חי והכשרה מעשית של משרד הבריאות
  • מנחת קבוצות בשילוב אמנויות  – מטעם הבי”ס לעבודה סוציאלית של אוניברסיטת בר אילן
  • נאמן תברואת מזון – מטעם מכללת רימונים

אני מאמין: ״תזונה נכונה ופעילות גופנית הן בסיס הכרחי לגוף בריא ונפש בריאה״.


רוצים עוד כתבות שלנו?


פוסטים אחרונים של רחלי