דבר התזונאית
רחלי קורנברג בן שלום
רחלי קורנבר בן-שלום, תזונאית הבית של לאנץ טיים

דיאטנית קלינית – תזונאית הבית של לאנץ טיים

ליל מנוחה, ילדים!

על הקשר בין שינה ומשקל גוף תקין

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

בבחינת אורח החיים במאה העשרים ואחת, חשוב להתייחס גם לנושא של הרגלי השינה. או הלא מספיק שינה… כי לישון הפך עניין שולי למדי. כזה שנדחק בקלות הצידה במירוץ החיים. חשוב לנו להצליח בזוגיות ובהורות. בעבודה ובלימודים. חשוב לנו גם לעשות למען הנפש – להתאמן, ללכת לחוגים, לבלות עם החברים והמשפחה, לטייל. אבל הקצב מהיר. המטלות מרובות. ואיכשהו, בקצב האירועים המטורף, התחרותי לפעמים, אין זמן להכל.

במצב עניינים זה, למי בכלל יש זמן לישון? אז זהו, שמי ששואל את השאלה הזאת – חייב להבין שהשינה חשובה כנראה בהרבה מכפי שהוא חושב. ולכן צריך לתת לה עדיפות גבוהה בניהול הזמן שלנו ביומיום. 

מסתבר שלמספר שעות השינה, ולאופן בו אנו ישנים, יש השפעה משמעותית על איכות החיים. שינה איכותית מונעת עייפות (מן הסתם…), מפחיתה סטרס, מסייעת לתפקוד תקין שלנו במהלך היום, מחדדת את הקשב והריכוז, ומפחיתה את התסמינים למי שיש הפרעות קשב וריכוז. שינה טובה מפחיתה סיכון למחלות לב וכלי דם, מחזקת את המערכת החיסונית – רלוונטי מתמיד בעידן הקורנה. ונמצא גם ששינה מסייעת לשמור על משקל תקין.

שינה קצרה מהמומלץ אצל ילדים נמצאה כמגבירת סיכון, ב- 60-100 אחוז, לפיתוח השמנת יתר בגילאים מאוחרים יותר. כלומר – וודאו שהילד ישן טוב, ותמנעו השפעות עתידיות שליליות בהקשר של בריאות והיבטים רגשיים.

אחת הסיבות לקשר הזה היא, ככל הנראה, שוני בין היום והלילה בהורמונים המופרשים בגוף, כאשר להורמונים האלה יש השפעה שונה על קצב חילוף החומרים. מכאן שיש חשיבות גם לתזמון השינה. וגם לתנאי השינה. מומלץ לדאוג להחשכת החדר, לא לישון מול מסכים למיניהם, להשתדל לישון בשעות קבועות, בלילה. לישון ברצף, ולהימנע מארוחות כבדות או ממאכלים המכילים כמויות גבוהות של סוכר וקפאין בערב – מרכיבים שייפגעו באיכות השינה.

אז הנה מספרים, תכלס, כמה שעות ילד צריך לישון: בגילאי 3-5: 10-13 שעות ביממה; בגילאי 6-12: 9-12 שעות. שיהיה ליל מנוחה.

רחלי קורנברג בן שלום

דיאטנית קלינית, מרצה מבוקשת ומנחת קבוצות לאורח חיים בריא למגוון גילאים, ילדים, נוער ומבוגרים, לרבות במסגרת משרד החינוך ומקומות עבודה שונים. יועצת לתזונה נכונה ותברואה למשרד הרווחה במסגרת השירות לילד ולנוער, אגף השיקום והאגף לטיפול באוכלוסייה עם אוטיזם. בעבר יועצת תזונתית בתעשיית המזון, ”איכות קייטרינג שולץ” ועוד.

  • דיאטנית קלינית, בוגרת תואר ראשון במדעי התזונה (B.Sc) של מכללת תל חי והכשרה מעשית של משרד הבריאות
  • מנחת קבוצות בשילוב אמנויות  – מטעם הבי”ס לעבודה סוציאלית של אוניברסיטת בר אילן
  • נאמן תברואת מזון – מטעם מכללת רימונים

אני מאמין: ״תזונה נכונה ופעילות גופנית הן בסיס הכרחי לגוף בריא ונפש בריאה״.


רוצים עוד כתבות שלנו?

פוסטים אחרונים של רחלי