רק בריאות!
טיפים והגיגים
משקולות, פירות וירקות

התאנה חנטה פגיה

עוד מעט ט"ו בשבט. התאנה כבר חונטת פגיה. כלומר, בחלק מהזנים מתחיל הפרי לצוץ, כאשר לבשלותו הוא יגיע בין סוף האביב לאמצע הקיץ. הפרי טעים ומתוק בזכות עצמו, ותוספת שלו תשדרג פלאים סלטי עלים וירקות. ובסביבות החג נהנה מהגרסה המיובשת שלו – הדבלות. או הדבלים. שתי הצורות אפשריות. כך או כך, פרי התאנה מכיל כל טוב. ויטמינים, מינרלים, ועוד כל מיני מרכיבים שטובים לנו לבריאות.

צלוחית תאנים וצלוחית עם דבלים

ערכים תזונתיים

בתהליך הייבוש של הפרי, כמות המים בתוצר פוחתת כמעט לאפס, ומשקל התוצר כולו פוחת. לכן, אחוז שאר המרכיבים עולה. כלומר, במאה גרם פרי מיובש יהיו יותר מינרלים, סיבים תזונתיים וחלבונים מאשר במאה גרם פרי טרי. מצד שני בגרסה המיובשת יהיה גם הרבה יותר סוכר, והערך הקלורי יהיה גבוה משמעותית.

וויטמינים רגישים יותר ממינרלים, בעיקר לחום, כך שערכם התזונתי של חלק מהוויטמינים פוחת בעת חימום התאנים בייבוש. ויטמין C ו-ויטמין A המצויים בתאנה הטריה, נעלמים כמעט לחלוטין ביבשה. אך הוויטמינים B2 ,K, ו-B6 נשמרים יפה גם אחרי הייבוש.

יתרונות

באופן כללי מכילות התאנים כמויות יפות של וויטמינים, מינרלים וחומרים נוגדי חמצון. יש מחקרים המלמדים כי ריבוי באכילתן יפחית את הסבירות לחלות בסרטן. בזכות חומרים שהם אנטי-סרטניים, במובן שנלחמים בתאים סרטניים, וגם בזכות תכולת נוגדי החמצון מסוגים שונים. אלה ידועים כלוחמים בכמה סוגי סרטן, כמו גם בתופעות של הזדקנות תאים, מחלות לב וכלי דם, ועוד. בעיקר מתגאות התאנים בפוליפנולים – הידועים כנוגדי חמצון חזקים.

עוד ידוע הפרי המתוק הזה בחיזוק המערכת החיסונית, וכלוחם משמעותי בחיידקים ופטריות. ברפואה האלטרנטיבית, משתמשים בו דחופות לטיפול בפטריות ודלקות באזור חלל הפה. מחקרים מאוששים יכולות אלה, ומצביעים על יעילות טובה במלחמה בחיידקים ופטריות בכלל. על בסיס עקרון זה, מוצאים מטפלים את התאנה טובה גם להקלה בתסמינים של מחלות עור, כיבים, ודלקות במערכת העיכול ובמערכת השתן. וכן מחקרים מצביעים על סיוע בתופעות אנמיה ומחלות כבד, וסיוע באיזון של סוכרת, כולסטרול ולחץ דם. אמנם יש בתאנה לא מעט סוכר, אך אם צורכים אותן במידה, הן יהוו תחליף מצוין לממתקים, וכאמור יעזרו באיזון הסוכר בזכות ערך גליקמי נמוך, ריבוי בסיבים תזונתיים, וכמות יפה של אשלגן אשר מייעל ספיגה של גלוקוז בסיבי השרירים.

יתרונות נוספים – הערך הגליקמי הנמוך ונוכחות סיבים ידועים כמפחיתי רעב, והם טובים לשמירה על משקל גוף תקין. שוב, בדגש על מינון מתון, בעיקר במקרה של פרי מיובש. סידן, אבץ ומגנזיום, כמו גם וויטמינים K ו-D, טובים מאוד לחידוש תאי עצם ושמירה על תהליכי בניית עצם בריאים. וכן – ויטמין A, לוטאין וזאסנטין – טובים לבריאות העין ולהפחתת הסיכוי לקטרקט.

לפוסט של התזונאית שלנו על פירות יבשים »

האמור לעיל הינו מידע כללי. הוא לא מהווה ייעוץ רפואי ואינו תחליף לבירור עם איש מקצוע במקרה הצורך

מטה החברה: היובלים 11, הוד השרון
מרכז המבקרים: הענבר 6, אזה"ת ברקן
שרות לקוחות: 09-7690600

דברו איתנו

דילוג לתוכן