מסתבר שאתמול, ה-10 לינואר, היה יום השוקולד המריר הבינלאומי… אז הנה הזדמנות להתחקות מעט אחר חתן האירוע, ולהבין: האם הוא אויב הציבור, מוסיף שומנים וסוכרים מיותרים, ואף פוגע בשיניים? או שמא מדובר בממתק פלא שתורם לבריאות?

תזונה ובריאות
יום רביעי, 11 לינואר 2017, 00:35

ערכו הבריאותי של השוקולד

נתחיל בשורה התחתונה – יש בו בשוקולד מזה וגם מזה. התשובה תלויה מן הסתם במינון, כמה אוכלים ממנו. ומעבר לכך, בטיב ובאיכות שלו, במרכיביו השונים ובכמות של המרכיבים. אז ננסה לעשות מעט סדר. מהן סגולותיו הבריאות של השוקולד, ומה בו מזיק לנו.

יתרונות הקקאו

המרכיבים הטובים שבשוקולד מקורם בפולי צמח הקקאו, ממנו מופקים מוצקי קקאו, וכן חמאת הקקאו, שמכילה חומצות שומן צמחי, אשר רובן לא מעלות את רמת הכולסטרול בגוף, וחלקן אף רצויות (מסוג שומן חד בלתי רווי).

כמו כן, עיקר שמו הטוב של השוקולד מתבסס על הימצאותן של שתי קבוצות נוגדי חמצון במוצקי קקאו – פוליפנול ופלאבונואידים. בעיקר הפלאבונואידים הם נוגדי חמצון חזקים הידועים בתרומתם האנטי דלקתית, בסיוע לזרימת דם תקינה ובמלחמה בכולסטרול. מכאן שהם מסייעים לשמירה על לחץ דם תקין, להתנגדות למספר סוגי סרטן שמקורם בתהליכים דלקתיים, לבריאות כלי הדם, ובאופן כללי  – לפעילות תקינה של הלב ומערכת הדם.

נראה, על פי מחקרים, שמרכיבי הקקאו מעלים גם את הרגישות לפעילות האינסולין בגוף, ובכך מסייעים לאיזון הסוכר ולהפחתת הסיכון לחלות בסוכרת. ומרכיב נוסף הראוי לשבח הוא אפיטכין, התורם לפעילות שריר תקינה, ומראה במחקרים סיוע בשמירה על משקל גוף תקין.

בשוקולד מריר יש כמויות גדולות בהרבה של מוצקי קקאו מאשר בשוקולד חלב או בשוקולד לבן, ולכן הוא נחשב הבריא יותר מביניהם.

והמגרעות…

לצד הקקאו, שהוא מר למדי, מוסיפים לשוקולד גם סוכר. סוכר פשוט, שאין לו כל ערך תזונתי מועיל, ומובן שככל שיש יותר סוכר, כך פוחת הערך התזונתי וגדל הערך המזיק. בנוסף, בשוקולדים רבים מוסיפים חומצות שומן רוויות שונות, הגורמות להעלאת רמת הכולסטרול, ואף שומן מוקשה, שהוא מקור לחומצת שומן סינטטית מזיקה ביותר – שומן טראנס.

חומר זה הוא צמיגי ודביק, ובכך נוטה להיצמד לדפנות כלי הדם ולהצר אותם. ובשל היותו סינטטי, הוא גם מפריע לתפקודן הטבעי בגוף של חומצות השומן האחרות.

אז טוב או לא?

מוצקי הקקאו הם טובים! ככל ששוקולד מכיל אחוז גבוה יותר של מוצקי קקאו, הוא איכותי ובריא יותר. בשוקולדים שאינם מריר יש כמות גדולה של שומנים וסוכרים מזיקים, לעומת כמות קטנה יחסית של מוצקי קקאו, עד שהערך הבריאותי שלהם בטל בשישים.

על שוקולד מריר איכותי, שמכיל לפחות 70% מוצקי קקאו, אפשר לומר בהחלט שיש לו ערך בריאותי. אך גם במקרה שלו חשוב לזכור שיש חומרים לא רצויים, ובעיקר, יש לתת את הדעת על ערכו הקלורי המשמעותי.

בספרות המקצועית קשה למצוא אחדות דעים לגבי הכמות המומלצת. צריך לזכור שגם איכות פולי הקפה ואופן הטיפול בהם משתנה, כך שלא ניתן לנקוב בכמות מסוימת שהיא הרצויה. יש תזונאים הממליצים על עד שתי קוביות שוקולד בשבוע, יש מקורות המדברים על קוביה ליום, ויש גם המלצה על 40 גרם ליום, שהן כשתי שורות בשוקולד "סטנדרטי".

עניין הערך הקלורי הוא אינדיבידואלי, וכדאי שכל אחד ייקח את ההמלצה המתאימה לתכונותיו הפיזיולוגיות, לכמות הפעילות הגופנית שהוא עושה, וכדומה. בכל מקרה, גם כשמדובר על אכילת שוקולד, נכון העיקרון הידוע – כל דבר במידה.