שגרת האוכל ושינויים בתפריט

לילדים נוח עם שגרה. כך שאם אנחנו רוצים להכניס גיוונים או חידושים בתפריט שלהם, מומלץ לעשות זאת על בסיס הדברים שמוכרים להם. למשל – גם בסופי השבוע לאכול ארוחת צהריים בשעה בה היא מוגשת בצהרון; או לשים לילד בצלחת משהו חדש רק לצד מרכיבי ארוחה שמוכרים לו היטב ושהוא אוהב. בקיצור: שינויים – לאט ובצורה תהליכית.

לעשות סדר בצלחת

יש ילדים שקשה להם עם ערבוב מיני המזון השונים בצלחת. מבחינתם אסור שטעמים, צבעים או מרקמים שונים יתערבבו. למשל – שרוטב ממרכיב אחד במנה יגלוש ויגע במרכיב אחר. בקיצור – הם צריכים סדר בצלחת! אז הנה טיפ קטן לשמירת הסדר…
לעשות סדר בצלחת

יש ילדים שקשה להם עם ערבוב מיני המזון השונים בצלחת. מבחינתם אסור שטעמים, צבעים או מרקמים שונים יתערבבו. למשל – שרוטב ממרכיב אחד במנה יגלוש ויגע במרכיב אחר. בקיצור – הם צריכים סדר בצלחת! אז הנה טיפ קטן לשמירת הסדר…
טיפ לבוקר רגוע

לפעמים אנחנו לחוצים בזמן בבוקר, כולנו התעוררנו לא מזמן, הילד עוד הלום שינה, רוטן ועצבני (לא פעם גם אנחנו…), ומתחיל ויכוח מה נאכל בארוחת הבוקר. כדי למנוע את הדיונים סביב העניין, ואת -'לא רוצה את זה' או רוצה דווקא מה שאין, כדאי להחליט בערב שלפני, באווירה רגועה וביחד, על מרכיבי הארוחה. זה יכול לתרום לבקרים הרבה יותר רגועים ומזינים.

'האפי פוד': על אוכל שמח וילדים שמחים

ילדים מושפעים מאוד מהאווירה סביב השולחן. אווירה נוחה ומצב רוח טוב תורמים לרצון של הילד לאכול ולמוכנות שלו לנסות דברים חדשים. כשהילדים לוקחים חלק בתהליך – בהכנת האוכל או בסידור השולחן, הם נהנים יותר מהארוחה, ומשתוקקים להנות מתוצרי התהליך אליו היו שותפים. גם הויזואליזציה חשובה. צבעוניות וחיתוך האוכל בצורות כמו כוכבים, לבבות או פרצופים, מושכים ומגרים מבחינתם הרבה יותר. ויש גם היבט ביולוגי. תוספת ירקות בכל ארוחה ואכילת פירות כארוחת ביניים תורמים לתפקוד תקין, לעירנות ולאיזון מצב הרוח.

על למידה ותזונה

ילדים מביטים, מחקים ומפנימים! מומלץ כי ההורים בבית, ואנשי הצוות החינוכי בגן ובצהרון יאכלו במידת האפשר יחד עם הילדים, וישמשו כמודל לדפוסי אכילה בריאים.

על אבטיח וגבינה בולגרית

הזיווג הזה טוב לא רק לאירוח ולצפיה משותפת במשחק כדורגל. הוא גם מתאים להתאוששות לאחר פעילות גופנית, כי הוא מחזיר לגוף נוזלים, סוכרים, מלחים וחלבון. גם בלי קשר לפעילות גופנית, האבטיח מכיל כמויות יפות של נוגד חמצון חזק בשם ליקופן, שספיגתו בגוף משתפרת מאוד בסביבה שומנית. השומן שבגבינה, למשל, יעשה יפה את העבודה. השילוב הזה בהחלט מומלץ כל עוד לא מגזימים בכמות האבטיח, בגלל הסוכר, והגבינה העדיפה – עם מליחות מעודנת ואחוזי שומן נמוכים, כדי להמנע מכמויות לא בריאות של נתרן ושומן.

איך לתת לילד פחמימות באופן מושכל?

להרכב הפחמימות שבצלחת הילד יש השפעה על תחושת הרעב שלו בהמשך היום. השפעה שמשליכה על תחילת התפתחותם של הרגלי אכילה, ועל פוטנציאל השמנה עתידי. מינון נכון של פחמימות פשוטות יתרום להשכחה של תחושת הרעב בטווח הקצר, ופחמימות מורכבות, שמתפרקות לאט, ימשיכו לספק לגוף לאורך זמן את המידה הדרושה של רמת סוכר בדם. כך המידע שמגיע למוח לא ישדר חסר, ולא תתפתח תחושת רעב. הסוד הוא, אם כן, בשילוב של סוגי פחמימות שונים, עם רוב למורכבות, שלהן ערך בריאותי רב יותר.