מזג האוויר הקר פוגע ביעילות המערכת החיסונית, וחושף אותנו למחלות החורף, ביניהן השפעת, שהולכת ו"משתכללת", ומגיעה אלינו כל שנה עמידה יותר ואלימה יותר. מצד שני, החורף מציע לנו כפיצוי את פירות ההדר. מעבר לפינוק שבטעם, ידועים פירות ההדר כמכילי ויטמין C  משמעותיים. ויטמין שכוחו העיקרי הוא בחיזוק המערכת החיסונית.

תזונה ובריאות
יום שלישי, 8 דצמבר 2015, 18:48

יתרונות תזונתיים

הלימון הוא, כנראה, המזוהה ביותר עם מלחמה בתופעות הצינון וכאבי גרון. הוא מכיל 53 מיליגרם ויטמין C למאה גרם פרי. בנוסף, הוא מכיל חומרים בעלי תכונות אנטיביוטיות, כך שיש בסיס איתן להיותו תרופת סבתא מוצלחת. גם התפוז מכיל אותה כמות של ויטמין C  כמו הלימון.

אחריהם ברשימה- קלמנטינה (45 מ"ג ל-100 גרם) וקומקווט (44). הקומקווט, אגב, מצטיין גם בכמות הסיבים התזונתיים – 6.5 גרם ל-100 גרם, שבין היתר תורמים לתחושת שובע, לעיכול טוב של האוכל ולמלחמה בכולסטרול הרע. הסיבים נמצאים בעיקר בקרומים, בשקיות המיץ, והכי הרבה – בקליפה הלבנה. כך שהיתרון הגדול של הקומקווט הוא בעובדה שניתן (ורצוי) לאכול אותו עם הקליפה. בהקשר של הסיבים התזונתיים מתבלט הליים. הפרי המיוחד הזה לא מכיל בהכרח הרבה סיבים (2.8 מ"ג), אך הרכב הסיבים שלו מצוין למלחמה בכולסטרול הרע.

וחזרה לתחרות על כמות ויטמין C. שיאנית פירות ההדר היא הפומלה – 61 מיליגרם. באותה משפחה, הפומלית (שהיא הכלאה של פומלה ואשכולית), מצטיינת גם היא בתחומה. אל תתנו לטעמה המתוק להטעות. ערכה הקלורי הוא הנמוך ביותר מבין ההדרים. רק 24 קלוריות ל-100 גרם. פתרון מתוק ומוצלח, כנשנוש בין הארוחות או כקינוח, בתפריט למניעת השמנה.

פירות ההדר מתהדרים גם במינרלים ובחומרים חיוניים אחרים:  חומצה פולית המסייעת בבנייה ובחידוש של תאי הגוף השונים; סידן שחשוב לבניית עצם; מגנזיום התורם לתפקוד התקין של השרירים כולל שריר הלב; אשלגן – שנלחם ב"רוצח השקט" – לחץ דם גבוה, שהוא מגורמי התמותה העיקריים בעולם המערבי; פיטוכימיקלים – קבוצה של נוגדי חימצון יעילים נגד מחלות לב וכלי דם ומספר סוגי סרטן, ומינרלים נוספים שתורמים לבריאות מערכות הגוף השונות.

ומתי לוותר על פרי הדר?

על אף תרומת הפחמימות שבהדרים ליצירת אנרגיה בשרירים, לא מומלץ לאכול מהם בסמוך לפעילות גופנית. בעת הפקת האנרגיה השרירים מפרישים חומצת חלב. ריכוז גבוה של חומצה פוגע בתפקוד השרירים, מה שמתבטא בעייפות שרירים ובהתכווצויות בפעילות מאומצת או ארוכה. המיץ של פרי ההדר הוא חומצי, וחומציות זו תחמיר את התופעות.

איסור אחר – במיץ האשכולית מצוי חומר הפוגע במטבוליזם של תרופות מסוג סטטינים. לכן, על אנשים הסובלים מכולסטרול גבוה ומטופלים בסטטינים, להמנע לחלוטין מאכילה של אשכולית, וכמובן גם משתייה של מיץ המכיל רכיבי פרי של אשכולית.

אבל חוץ מהאיסורים האלה, אפשר בהחלט להתענג על פירות ההדר שגדלים עכשיו בשפע, על טעמם ועל סגולותיהם הטובות.