תזונה ובריאות
יום שישי, 11 דצמבר 2015, 08:28

ילד מזדקן?

טרנד ה"אנטי אייג'ינג" פופולרי מאוד וחוצה תחומים. כולם נלחמים בגורמים שמקדמים הזדקנות של תאי הגוף: הרפואה המודרנית על שלל ענפיה, הרוקחות הקונבציונלית, הומיאופתיה וגישות אחרות ברפואה האלטרנטיבית, קוסמטיקה, טרנדים קולינריים כמו צמחונות וטבעונות, תחומי הפיזיולוגיה והכושר הגופני, מדעי התזונה ועוד ועוד. אבל מה למניעת הזדקנות ולאוכלוסייה שהיא אנטי-תזה להזדקנות?? מה לאנטי-אייג'ינג ולילדים?! ובכן, הרבה, כנראה. התחום הפופולרי נוגע גם למחמל נפשנו – לילדים שלנו, צעירים ככל שיהיו.

ראשית – אדם לא קם בבוקר בהיר ולפתע מזדקנים תאי גופו. מדובר בתהליך ארוך ומתמשך. בכל יום שעובר, אנו, על כל תאי גופנו, מתבגרים בעוד יום. ומעבר למה שקובעת עבורנו הגנטיקה, אנחנו מושפעים כל הזמן מגורמי סביבה רבים. חלקם טובים וחלקם מייצרים נזק שהולך ומצטבר לאורך השנים: עשן המכוניות, התעשייה והסיגריות; קרינת הסלולר, החשמל ומחוללי קרינה אחרים; אופי התזונה; שגרת יום – פעילה גופנית או לא, שלווה או לחוצה, וכן הלאה. התופעות אמנם באות לידי ביטוי בגיל מאוחר יותר, אך הגורמים מתחילים להצטבר כבר בילדות.

חינוך והקניה

יש לזכור שרבים מגורמי הסביבה הם הרגלים נרכשים. כך שחשוב להקנות כבר בגיל ילדות הרגלים חיוניים, ולצמצם הרגלים מזיקים. מדובר בחינוך שיש להתאימו לגיל, ברגישות הראויה ובאופן מושכל, לתזונה ולאורח חיים של אנטי-אייג'ינג. הדגש הוא על חינוך, ולאו דווקא על ההקנייה, כי המטרה היא ליצור מוטיבציה פנימית, שתלווה את הילד בהמשך חייו, ולא משהו שייתפס אצל הילד ככפייה, ועם הזמן יפתח אצלו אנטגוניזם.

עקרונות חשובים בחינוך: הסבר מותאם של הרציונל – למה הטוב הוא טוב, ומה הנזק שבדברים הלא טובים; הרבה משובים וחיזוקים חיוביים; שימוש במינונים: צמצום, אך לא מניעה מוחלטת, של המנעמים המזיקים.

על מה להקפיד?

אז מה הם ההרגלים הרצויים ולמה נחנך?

תזונה:

הכי טריוויאלי שיש. תזונה בריאה. להפחית סוכר, מטוגן, ג'אנק פוד, בשר מעובד בעל ערך תזונתי נמוך ואוכל עתיר שומן. ילדים רבים מגלים משום מה חיבה לאוכל חרוך. זה אחד הדברים הגרועים ביותר בהקשר של חומרים מאיצי הזדקנות. ומה כן? הלוחמים הכי חשובים בגורמי ההזדקנות התאית מצויים בעיקר בפירות ובירקות. אז חשוב ללמד את הילדים בגיל הרך לצרוך אותם. לחתוך כך שיהיה להם נוח לאכול, להגיש בצורה אטרקטיבית, אפשר להנעים את האכילה עם משחק, צחוק וסיפורים. ירקות בכל ארוחה, פרי כקינוח, וכארוחת ביניים. ולגוון! יש המון סוגים של נוגדי חימצון חשובים בירקות ובפירות השונים. הגיוון הוא חשוב, כדי להרוויח כמה שיותר מהם.

שתייה:

מים מהווים כ-60% ממשקל האדם. מרבית המים בגופנו מצויים בתוך התאים ובנוזל הבין-תאי, ויש להם תפקידים חשובים בתחזוקת התאים ובחידושם. לירידה ניכרת במשק המים של הגוף יש השלכות שליליות רבות על אברי הגוף. ברמת התא הבודד – אי צריכה מספקת של מים, תגרום להאטת תהליכי התחזוקה ולהזדקנות מואצת של התא.

חשוב לדאוג שילדים ישתו, ולא רק על פי תחושת הצמא שלהם – כי תחושה זו לא תמיד מייצגת באופן מלא את הצורך הפיזיולוגי.

פעילות גופנית:

כל חומרי הגלם ומקורות האנרגיה הנדרשים להתחדשות של תאים, מגיעים לאיבר היעד בעזרת הדם. פעילות גופנית מאיצה את זרימת הדם ומוודאת אספקה סדירה של החומרים הנדרשים. מעבר לכך היא מגרה תהליכים כימיים והורמונליים שונים, שמעודדים בניה והתחדשות של תאים, וכן תהליכים שנלחמים ברדיקלים חופשיים – גורמי הזדקנות התא העיקריים.