לירקות יש ערך תזונתי שלא יסולא בפז. מאגר בלתי נדלה של מינרלים וויטמינים חיוניים, חומרים שונים המשתתפים בתהליכים פיסיולוגיים נדרשים, ואף בתהליכים קוגניטיביים. והם מכילים מגוון מרשים של נוגדי חימצון. בדרך כלל ערכם הקלורי נמוך, והם תורמים את תרומתם לתחושה של שובע, עם תשלום מינימלי של פוטנציאל השמנה. הבעיה – איך לשכנע את הילדים לצרוך את כל הטוב הזה?

yealdrorcircleיעל דרור
יום שני, 21 אפריל 2014, 18:02

ירקות חתוכים

אכילת ירקות הוא נושא שמטריד הורים רבים המתמודדים עם הקושי שבשילוב ירקות בתפריט הילדים. חלק מהילדים אוכלים מגוון מצומצם של ירקות כאשר אחרים לא מוכנים אפילו לטעום סוג אחד. מה הם הטיפים החשובים כדי לעודד ילדים לאכול ירקות?

דוגמה אישית – אי אפשר לדרוש מהילד לאכול ירקות כאשר ההורים לא אוכלים בעצמם. הטפות ואמירות על כמה שהירקות בריאים מבלי שהילד רואה את הוריו אוכלים ירקות, לא ישכנעו את הילד לנסות.

היו סבלניים – מחקרים מראים שלוקח בין 10-14 פעמים עד שילד מוכן לאכול מזון חדש. מכיוון שעבור הילד ירקות ובמיוחד כל ירק בנפרד, נחשב למזון חדש, היו סבלניים והמשיכו להציע ולהתעקש.

שלבו חדש בתוך מוכר – נסו לשלב את הירק החדש בתוך מזונות שהילד אוהב ומכיר, אך בכמות קטנה, כדי שהילד יתחיל להתרגל לטעם ולמרקם קודם כל ביחד עם מאכלים אחרים שהוא אוהב.

לא חובה טרי – לפעמים המרקם הטרי של הירק מרתיע את הילד ולכן נסו בהתחלה בצורה מבושלת, אפויה או מרוסקת לפני שמתעקשים על הצורה הטריה.

הורידו ציפיות – אל תבטיחו טעם נהדר ומרקם מושלם! דווקא העידוד לאכול כי משהו טעים לכם לעלול להרתיע את הילד שטועם ולא נהנה בהתחלה. יש ירקות שהם "טעם נרכש" והילד עדין לא רגיל למרקם שלהם, לחמוציות ולטעם. עודדו אותו להמשיך לאכול מתוך הכרת החשיבות לגוף ובהמשך הילד יתרגל וייהנה אל תבנו ציפיות שיגרמו לו לוותר מיד.

המשיכו והתמידו – גם אם הילד לא נוגע בירקות/סלט המשיכו להגיש לשולחן המשפחתי ירקות חתוכים או סלט. מחקרים מראים שיש סיכוי גבוה שילדים שבביתם אכלו סלט באופן קבוע, יאכלו ירקות בגיל המבוגר גם אם בגיל הילדות לא הסכימו לטעום.