על חשיבות השתיה. בקיץ, ובכלל

בריכה, ים, טיולים, רכיבה על אופניים, מפגשים עם חברים בחוץ… אוגוסט הוא כנראה החודש בו ילדים רבים מבלים יותר משאר ימות השנה מחוץ לבית, בתנאים שאינם ממוזגים, במשך שעות ארוכות. והוא החודש החם ביותר. האם הילדים שותים מספיק?

נאוה רוזנפלד ושלומית דיליאון - דיאטניות קליניות
מזיגת מים לכוס

חשיבות המים בגוף

כ-60% מגופנו מורכב ממים (אצל תינוקות וילדים האחוזים גבוהים יותר), שני שלישים מהם בתוך תאי הגוף ושליש נוזל חוץ תאי, בין תאי הגוף. למים השפעה על ויסות טמפרטורת הגוף באמצעות הזיעה בימים חמים. פרט לכך למים תפקידים נוספים, כמו הובלה של חומרים חיוניים לגוף והפרשתם של חומרי פסולת. שתייה מספקת מבטיחה משק מים תקין והתנהלות תקינה של המערכות.

בהיבט של הפרשה וסילוק פסולת, שתייה מועטת עלולה לגרום לעצירות. במיוחד אם לכך מצטרפת העובדה שלא מעט ילדים נמנעים מלהשתמש בשירותים במקומות ציבוריים. דחייה ו"התאפקות" מחמירות עוד את המצב.

התייבשות קיצונית (איבוד של 5% ויותר מנוזלי הגוף) גורמת לבלבול, קצב נשימה מוגבר, איבוד שיווי משקל, פגיעה בפעילות הלב ועילפון. התייבשות מתונה, כלומר, איבוד של 1-2% מנוזלי הגוף הוא מצב שכיח יותר, אך בהחלט מטריד גם הוא. במקרים אלה, פרט לעייפות וחולשה, עלולים לסבול מכאבי ראש, עצבנות, ירידה בכושר הלימוד (אצל ילדים 85% מהמוח הם נוזלים) כתוצאה מפגיעה בהבנה, בריכוז, בערנות ובסבלנות. בישראל, מדינה חמה, ילדים ומבוגרים רבים נמצאים במצב זה באופן תמידי  מבלי להבין את מקור הבעיה.

הפתרון הוא פשוט – שתייה מספקת של מים, שתשפר את תפקוד הגוף פיזית ונפשית: ביצועים גופניים ותוצאות ספורטיביות, הישגים לימודיים (ריכוז וזכרון) ומצב הרוח (עייפות, עצבנות).

כמה עלינו לשתות?

בישראל ההמלצות לילדים, בהמשך להמלצות של המכון לרפואה של האקדמיה האמריקאית למדעים, הן כאלה:
1-8 שנים – 1.3-1.7 ליטר.
בני 9-13 – 2-2.4 ליטר.
מעל גיל 14 – כ- 3.5 ליטר ביום לבנים וכ-3 ליטר לבנות.

יחד עם זאת, יש לזכור כי במקרים של מזג אוויר חם (אוגוסט… אמרנו?) ושהייה בחוץ, פעילות גופנית מאומצת, במחלה, במקרים של הקאות חוזרות או שלשולים, יש לשתות יותר.

איך נדע אם שתינו מספיק?

חשוב לדעת – צריך לשתות לא רק כשצמאים. לפעמים תחושת הצמא מופיעה מאוחר יחסית, או מפורשת על ידנו כרעב. שני מדדים יכולים לסייע לנו להעריך האם שתינו מספיק: תכיפות מתן שתן וצבעו. שתן בהיר הוא בדרך כלל מדד לשתייה מספקת. מומלץ ללמד את הילדים ש"צבע שקוף בריא לגוף!". זה המקום להזכיר כי לא תמיד שתן צהוב כהה מעיד על התייבשות. נטילה של מולטי-ויטמין עשויה להשפיע על צבע השתן, וגם אכילה של מאכלים מסויימים, אכילת סלק, למשל, צובעת את השתן באדום, מה שעלול להדאיג ללא הצדקה.

הילדים שותים אבל לא מים

אחת הסיבות העיקריות להשמנת ילדים בארץ היא צריכה של משקאות מתוקים, ילדי ישראל אוחזים בתואר המפוקפק של אלופי העולם בכמות השתייה של משקאות מתוקים. כל ילד רביעי בישראל בעודף משקל, והמספרים עולים ככל שמתקדמים בגיל. לעודף המשקל מחיר בריאותי בטווח הקצר ובטווח הארוך. סוכרת, בעיות אורטופדיות, יתר לחץ דם,  בנוסף למחיר חברתי ורגשי, שגבוה לפעמים אף יותר מהבריאותי.

במידה והילדים שותים משקאות ממותקים, כדאי להגביל את הצריכה הן בכמות והן בתכיפות: מקסימום כוס אחת בארוחה, רק אחר הצהרים, רק אצל סבתא וכו'. אפשר גם למהול את השתייה המתוקה במים. בשבוע הראשון למהול ב- 10% מים ולהעלות את אחוז המים בהדרגה. במקרים שהילדים לא משתפים פעולה, חשובה ההתמדה והטמעת השינוי בהדרגה. הקניית ההרגל לשתות מים חשובה, ואין להתייאש. עלינו לזכור שגם הצלחה חלקית היא הצלחה.

גם לילדים ששותים רק מים, אתגר גדול להגיע לכמות השתייה הנדרשת. חשוב לדאוג שתמיד יהיה בקבוק מים קטן בהישג יד, ולהנחות את הילדים לשתות בלגימות קטנות, לעיתים קרובות.

הכתוב לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי מותאם על ידי איש מקצוע, דיאטנית או רופא.

ניזונים משמועות:

רוצים עוד פוסטים של נאוה ושלומית?

מומלץ לקרוא

קיווי בצורת ארטיק

ארטיק פירות
לא "בטעם" פירות. טעים ובריא!

דוגמה להגשת ירקות לילדים

קול ישראל השעה 4 והרי הישנות
חדוה, מנהלת קשרי לקוחות, על שיתוף פעולה עם ההורים

תמונה של תפוח

הפיקוח על האוכל בצהרונים
על הצעת החוק חדשה.
אנחנו בעד!