לאכילת פירות יש חשיבות רבה בתזונה שלנו, כידוע. ומה לגבי שתיית המיץ הסחוט מפירות? למה זה פחות מומלץ, ומה עושה הסחיטה ליתרונות התזונתיים של הפרי?

yealdrorcircle35יעל דרור
יום שלישי, 1 ספטמבר 2015, 10:44

כל מיני פירות

הפירות הם מזון מאד חשוב בתזונה של כולנו, ובתזונת הילדים במיוחד. הפירות בעלי מתיקות טבעית, מכילים ויטמינים ומינרלים ומספקים סיבים תזונתיים החשובים לתפקוד מערכת העיכול. חלק מהפירות מאד עשירים במיץ ומוגשים לא פעם בצורתם הנוזלית במקום הפרי הטרי השלם. האם לאכול פרי טרי שלם או לשתותו אותו במיץ זה אותו הדבר? האם יש הבדל ביתרונות התזונתיים? האם יכול להיות שחלק מהיתרונות של הפרי השלם הולכים לאיבוד כאשר מכינים ממנו מיץ?

כאשר מכינים מפרי טרי מיץ, סוחטים את המיץ מתוך הפרי השלם וזורקים הצידה את הקליפה, צפת הפרי וחלקים קשים נוספים של הפרי. בפועל, אנו מאבדים חלק מיתרונות הפרי, ואף עלולים ליצור חסרונות תזונתיים:

  • ויטמינים- חלק מהויטמינים, למשל ויטמין C, נהרסים בעת חשיפה לחום/אור/חמצן ולכן זמן קצר לאחר הסחיטה הם יהרסו.
  • סיבים תזונתיים- בסחיטת מיץ לא מקבלים את הסיבים התזונתיים. האם נזרקים לפח ביחד עם הקליפה וצפית הפרי.
  • תחושת שובע- כאשר אוכלים פרי שלם, קצב האכילה יותר איטי מאשר כאשר שותים את המיץ של הפרי. בנוסף, העדר הסיבים התזונתיים גורם לכך שתחושת השובע לאחר אכילת פרי שלם יותר ארוכה בהשוואה לשתית המיץ בלבד.
  • יותר סוכר- נכון, הסוכר בפרי הוא טבעי, אך גם אותו צריך לצרוך במידה נכונה. כמות הסוכר במיץ יחסית גבוהה מבחינת הריכוז בהשוואה לאכילת הפרי השלם.
  • כמות גדולה של פירות (וסוכר) בכוס אחת– כדי למלא כוס מיץ אחת צריך בדרך כלל 2-3 פירות. בפועל אם הייתם נותנים לילדים לאכול את הפרי השלם הם היו מתמלאים אחרי 1-1.5 אך בעת שתיתם בכוס כמיץ, הכמות עלולה להיות הרבה יותר גדולה ממה שהילד היה אמור לאכול בפועל. מכאן שכמות הקלוריות בכוס מיץ הינה פי 2-3 בהשוואה לפרי רגיל.

לסיכום, אם חשוב לכם לעודד אכילת פירות בתזונת הילדים, חשוב לעודד אותם לאכול את הפרי הטרי השלם ולא להפוך אותו למיץ. כמובן שניתן להגיש את הפריט הטרי חתוך בהתאם לגיל הילד, כדי להקל על האכילה, וזאת ללא פגיעה באיכות הפרי.