חסה מתקשרת, באופן כמעט אוטומטי, עם דיאטה להרזיה. אולם היא יודעת לא רק לספק תחושת שובע תמורת מעט קלוריות. כוחה גדול בהרבה! כמו עוד עלים ירוקים, היא משתתפת חזקה בשדה האנטי-אייג'ינג ומזון הבריאות.

תזונה ובריאות
יום שישי, 29 ינואר 2016, 09:47

סלט ירוק עם בייצים וקרוטונים

העלים הבריאים      

שתי משפחות עיקריות מדורגות במעלה רשימת העלים הבריאים למאכל. רבים מהעלים נמצאים אף גבוה מאוד בדירוג כלל הירקות והפירות הבריאים. המשפחות הן המצליבים (הכרובים למיניהם, רוקט, לפת, גרגר הנחלים, קייל, ועוד), והירקות העליים (ביניהם עלי הסלק, העולש והחסות השונות).

חסה
נחזור רגע לחסה התמימה, ידידת העוסקים בדיאטה. היא, למשל, מכילה לה בשקט כמות יפה של ויטמין K. מה שאומר שהיא מסייעת רבות לחיזוק העצמות, לבריאות כלי הדם, ולהתנהלות תקינה של כל משק הסידן בגוף.

גרגר הנחלים
עלי גרגר הנחלים הם אולי העשירים ביותר בכל טוב בריא. ויטמין A וקרוטן החיוניים לראייה, להתחדשות העור ולריריות שבמערכת העיכול ומערכת השתן; ויטמין K, ונוגד חמצון חזק וייחודי בשם פנאתיל איזותיאוציאנט.

כרוב סיני
גם הכרוב הסיני מסייע לשמור על עור בריא בזכות כמות יפה של ויטמין A  וקרוטן. גם הוא מכיל נוגדי חמצון משמעותיים וויטמין K. הוא לוחם נחוש בתהליכים דלקתיים, כך שהוא מסייע להפחית את הסיכון למספר סוגי סרטן ולמחלות כלי דם ולב.

סלק עלים
עליו המרירים משהו של המנגולד (עלי סלק) אינם עליו של שורש הסלק אותו אנו אוכלים. זהו צמח מאותה משפחה, אך בניגוד לסלק, אצל המנגולד דווקא לעלים ערך תזונתי גבוה. קרוטן וויטמין A, נוגדי חמצון שונים, ועיקר כוחו – יכולת מרשימה לסייע באיזון רמת הסוכר. חשוב מאוד, במיוחד למי שסובל מכשלים בהפרשת האינסולין ומחוסר איזון ברמת הסוכר.

תרד
בסרטי פופאי שנלחם בפלוטו יש גרעין של אמת. לא הוכח שהתרד מאפשר ביצועים כמו אצל פופאי, אבל גם בו יש ויטמין K, הוא עשיר במינרלים חיוניים שונים, הוא מסייע בהפחתת לחץ דם, בסינון הרעלים בכבד, בתהליך עיכול המזון ובשמירה על בריאות מערכת העיכול. התרד אף נמצא כמגביר תחושת שובע. בשל תכונות אלה משתמשים בחלק ממרכיביו גם בתעשיית התרופות. דווקא באספקת הברזל והסידן, הוא לא מתבלט כמו שנהוג לחשוב. הוא אינו יוצא דופן מבחינת כמות מינרלים אלה, וגם הזמינות שלהם לספיגה בגוף אינה גבוה, בשל מרכיבים בתרד שקושרים את הברזל והסידן. ועדיין – תרומתו הבריאותית מבורכת ביותר.

ועוד…
ברשימת העלים הבריאים למאכל אפשר לציין גם את העולש, הפטרוזיליה, שאר מיני החסה והכרוב שלא הזכרנו כאן, ועוד רשימה מכובדת. כאמור, הכל במחיר קלורי נמוך, וכמעט בלי תוספי הלוואי שמכילים כל המאכלים שאינם ירקות (סוכר, שומן, נתרן גבוה ושאר מרעין בישין).

זה הזמן להכניס לתפריט את העלים השונים, או לשלב אותם בסלט עלים. שהוא, בנימה אישית, גם טעים ביותר. רק לא לקלקל, לא את הטעם ובעיקר לא את הערכים התזונתיים, עם יותר מידי רטבים למיניהם.