הורים המודאגים ממשקל ילדיהם שואלים אותנו איך לדבר איתם על הדיאטה. התשובה פשוטה: אל תדברו עם ילדים על דיאטה ואל תדברו בנוכחות הילדים על דיאטה.

נאוה רוזנפלד ושלומית דיליאון - דיאטניות קליניות

הורים תוהים, תועים וטועים, איך לרתום או איך להסביר לילד או לילדה שכדאי להשיל ק"ג מיותרים ממשקלם. בתרבות של היום משקל הוא נושא רגיש, במיוחד עבור ילדים ובני נוער. והשאלה כיצד לגשת לבעיה כבדת משקל (תרתי משמע) היא מהותית. לאופן ההתמודדות של ההורים עם הנושא יכולות להיות השלכות עבור הילדים בהווה וגם בהמשך החיים.

שיתוף הילדים בתהליך הירידה במשקל דורש מהם קבלת אחריות או אפילו חלק מהאחריות לתוצאות. למעשה, בגילאים הצעירים הם אינם מסוגלים לקחת על עצמם אחריות כזו, גם אם נדמה ש"הם מבינים את הבעיה", "בוגרים לגילם" וגם אם יש להם מוטיבציה, כביכול. לעיתים קרובות המוטיבציה לירידה במשקל היא בעיקר של הוריהם.

השמנה אצל ילדים

תמונה:  depositphotos

אפילו מבוגרים שעודף משקלם מהווה סכנה בריאותית גדולה מתקשים לרדת במשקל – לכן, אין מה לצפות מילד שיעמוד במשימה וישמור על התוצאות לאורך זמן.

מומלץ מאד לא להזכיר מילים כמו דיאטה, משקל, עודף משקל, השמנה, משמין, הרבה קלוריות. המילים בהן נבחר יהיו תזונה, יותר בריא, ארוחות. יש להתמקד בדפוסי אכילה נכונים – לא במשקל. אם כל המשפחה תסגל אורח חיים נכון, הירידה במשקל תתחולל כאילו מעצמה. הדברים נכונים גם לגבי ילדים "שלא אוכלים כלום" עם או בלי מירכאות.

הבנה של חלוקת אחריות בין ההורה לילד, תוביל לחוויה חיובית ויחסים טובים עם האוכל והאכילה, בטווח הקצר והארוך.

עקרונות חלוקת האחריות, בין הילד להורה בכל הקשור לאוכל

מה באחריות ההורה?

  • מה יאכל – הרכב התפריט-מלאווח או כריך גבינה. לא שואלים את הילד "מה אתה רוצה לאכול?" ואם הוא לא רוצה את המזון המוצע אין להציע לו מייד תחליפים.
  • מתי יאכל – כל חצי שעה או כל שעתיים.
  • איך יאכל – בשכיבה מול הטלוויזיה או בישיבה סמוך לשולחן במטבח.

מה באחריות הילד?

  • כמה יאכל ואם בכלל – בין אם הוא בעודף משקל או רזה ש"לא אוכל כלום" (במרכאות או לא).

בחירת-תזונהכדאי ללמוד מהן האפשרויות העדיפות – אפשרויות אשר עליהן ההורים מחליטים. כך, למשל, 3 תפוחי אדמה אפויים שווים בערכם הקלורי לתפוח אדמה אחד מטוגן כצ'יפס. אם ניתן לילד 2 תפוחי אדמה אפויים במקום צ'יפס (מתפוח אדמה אחד) – עדיין יקבל פחות קלוריות ויאכל למעשה פי שניים.

האתגר הגדול באמת הוא לא לעשות עניין מכמויות, והוא כרוך במאמץ גדול של ההורים. עם התמדה ואמונה בדרך מפתחים ההורים מיומנויות ומצליחים.

ברגע שהכמויות יורדות מסדר היום בבית, קל יותר לשני הצדדים והאווירה בארוחות משתנה לטובה ולפעמים האווירה בבית בכלל.

הכתוב לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי מותאם על ידי אנשי  מקצוע, דיאטנים או רופאים.

ניזונים משמועות:

רוצים עוד פוסטים של נאוה ושלומית?

מומלץ לקרוא

מוטוריקה עדינה אצל ילדים
תרגילים ומשחקים לשיפור המוטוריקה העדינה בגיל הרך

מי מחזיק ב-C?
על היתרונות התזונתיים של פירות ההדר

זה רק ספורט?
ספורט הישגי בגיל צעיר – היתרונות והמחיר