מה בין ילדים, אוכל ועצמאות?

נאוה רוזנפלד ושלומית דיליאון - דיאטניות קליניות

כבר אפשר לחוש באווירת יום העצמאות, עם קישוטים ודגלים מתנופפים המעטרים את הרחובות והמרפסות. אנחנו חוגגים את יום העצמאות פעם בשנה, אך את השאיפה של הילדים שלנו לעצמאות  אנו חווים כמעט מדי יום, בתקופת הינקות, הילדות או הנעורים. מסתבר שיש קשר מובהק, הנמשך לאורך השנים, בין ילדים, עצמאות ותזונה.

תינוקות ופעוטות

קיים הבדל מהותי בין גורים, גוזלים ושאר צאצאים בטבע לבין התינוק שלנו. ולדים רבים עומדים מיד, הולכים, שוחים וחלקם אף מוצאים את מזונם בעצמם. התינוק החמוד שלנו, חסר אונים בכל המובנים ונראה שהשליטה במזון היא בלעדית לנו, המבוגרים. עם זאת, בזמן האכילה ניתן להבחין בניצני עצמאות: במידה ושבע מהארוחה (הנקה או בקבוק), ינתק את פיו מהשד או הבקבוק ופיו יהיה קפוץ. בהמשך, עם החשיפה למזון מוצק, יאותת אם שבע או שהמזון לא טעים לו, כאשר יפלוט וירק אותו החוצה.

עם ההתפתחות בגדילה, בסביבות גיל 8 חודשים, מומלץ לאפשר לתינוק עצמאות ולהציע לו לאכול לבד חלק מהמנות. בתחילה יאכל בידיים ובהמשך עם סכו"ם. כפית ואחר כך גם מזלג. אכילה בידיים מאפשרת לפעוט לחוות לא רק את הטעם אלא גם את המרקם והטמפרטורה לפני שהמזון הגיע לפיו. באופן זה אנחנו מעודדים התנסות במזונות ובטעמים חדשים, שימוש במוטוריקה עדינה, גירוי ופיתוח אברי החישה וההולכה העצבית. וכן – יוצרים אווירה נעימה בארוחה.

אי אפשר שלא להתייחס לגיל ההתבגרות, אז ההגדרה של "עצמאות" ו"זהות" באה לידי ביטוי בעוצמות גדולות במיוחד. לעיתים נראה זאת גם בדיאטות שונות ואולי גם משונות, דיאטות לירידה במשקל, דיאטות לפיתוח שרירים, צמחונות, טבעונות ועוד.

ילדי הגן ובית הספר

בישול ועבודה במטבח בכלל, מהווים הזדמנות מצוינת לחוויה נעימה עם האוכל וחשיפת הילדים למזון חדש תוך כדי שיפור מיומניות חשובות כמו סדר, ארגון ונקיון. כדאי לשתף את הילדים בהכנת האוכל: ערבוב, חיתוך (תלוי בגיל), קילוף, תיבול, קישוט, עריכת השולחן ופינויו בסיום הארוחה. אין ספק ששיתוף הילדים דורש מההורים משאבי זמן וסבלנות, אך כדאי לזכור, במיוחד כשיש ילדים בררניים באוכל במשפחה, שיתוף בהכנת הארוחות זו אחת הדרכים האפקטיביות יותר לחשיפה של הילדים למאכלים חדשים באופן יצירתי ומהנה.

מחקרים מוכיחים כי לחווית האכילה והארוחות השפעה על הגדילה וההתפתחות בטווח הקצר ובטווח הארוך. בטווח הקצר אנו מאפשרים לילד לגדול ולהתפתח באופן תקין ובטווח הארוך מטמיעים הרגלים ודפוסי אכילה שישפיעו על התפריט שלו בעתיד.

איך עושים זאת נכון? זוכרים כי עלינו מוטלת האחריות לבחור את המזון, לחשוף את הילדים לטכניקות אכילה מתאימות לגיל (שימוש בכוס, בסכו"ם, אכילה בישיבה ולא בעמידה), לדאוג לאווירה חיובית בארוחה ולזמנים קבועים של ארוחות. הילדים מבחינתם, בכל גיל ברמה אחרת, בוחנים גבולות, סקרנים, שואפים לעצמאות אך לא פעם מתוסכלים מהפער בין מה שהם רוצים לבין התוצאה (לא מצליחים לנעוץ את המזלג בתפוח האדמה, לא מצליחים למזוג את המים מהבקבוק לכוס מבלי לשפוך). תפקידנו מצד אחד להציב גבולות ברורים כמו מועדי הארוחות, ומאידך לעודד וללמד.כאשר רוצים לעודד שתייה עצמאית לדוגמא, במקום למזוג להם את המים לאפשר מזיגה עצמאית ואם (יותר נכון, כאשר) המים נשפכים, לומר בנועם "בפעם הבא תצליח יותר, קח סמרטוט ותנגב את מה שנשפך על השולחן".

בני העשרה המתבגרים

אי אפשר שלא להתייחס לגיל ההתבגרות, אז ההגדרה של "עצמאות" ו"זהות" באה לידי ביטוי בעוצמות גדולות במיוחד. לעיתים נראה זאת גם בדיאטות שונות ואולי גם משונות, דיאטות לירידה במשקל, דיאטות לפיתוח שרירים, צמחונות, טבעונות ועוד. להורים המוטרדים, לעיתים בצדק, אם בגלל החשש מחוסרים תזונתיים בתפריט החדש של המתבגרים ואם מהקושי למצוא ולבשל מאכלים. פתרון קל ופשוט הוא  להגיע עם המבגר/ת לפגישת ייעוץ עם דיאטן על מנת לקבל הדרכה וכלים מעשיים לתפריט מאוזן ומתאים לתקופת זו של גדילה והתפתחות. וכך, במקום להעביר מסר שהם פועלים בחוסר אחריות, לשדל אותם לחזור לתפריט "נורמלי". נגלה תמיכה במתבגרים, נעודד עצמאות ונקדם מערכת יחסים מכבדת.

חג עצמאות שמח!

הכתוב לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי מותאם על ידי איש מקצוע, דיאטנית או רופא.

ניזונים משמועות:

רוצים עוד פוסטים של נאוה ושלומית?

מומלץ לקרוא

קול ישראל השעה 4 והרי הישנות
חדוה, מנהלת קשרי לקוחות, על שיתוף פעולה עם ההורים

מתקפת קלוריות באופק
איך לשכנע את עצמנו להתחיל לעשות ספורט

ציר בקר ביתי
תחליף לאבקת מרק. או, בעצם, המקור. העשיר והבריא יותר