לבנה מבחוץ וצהובה מבפנים, או קשה מבחוץ ורכה מבפנים

אצל ילדים ונוער, המצויים כל הזמן בתקופה של גדילה והתפתחות, חשוב לשים דגש בתפריט היומי על חלבונים. החלבונים הם מרכיב חשוב בבניית התאים, הרקמות ואיברי הגוף. מקורות לחלבונים במזון הם: חלב ומוצריו, בשר לסוגיו (עוף, בקר, הודו), דגים, קטניות וכמובן – ביצים.

נאוה רוזנפלד ושלומית דיליאון - דיאטניות קליניות
חשיבות הביצה בתפריט, והערך התזונתי שבה

למרות גודלה, הביצה משביעה הודות לתכולת החלבון האיכותי שבה. היא נחשבת למזון בעל ערך תזונתי גבוה. היא מכילה, כאמור, חלבון איכותי, עשירה בוויטמינים כמו B12 , A , ויטמין D וחומצה פולית, ובמינרלים אבץ וסלניום. לצד היתרונות, 'זוכה' הביצה לעיתים לתדמית שלילית בשל העובדה שהיא מכילה גם כולסטרול. בעניין זה יש לזכור כי עיקר הכולסטרול בגוף מיוצר בכבד, ומעט מסופק לגוף מהמזון. לכן, גם מי שיש לו רמות כולסטרול גבוהות בדם, יכול לשלב ביצים בתפריט מאוזן.

במסמך עמדה שפרסמו האיגוד הקרדיולוגי ועמותת הדיאטנים ותזונאים (עתיד) נטען, כי צריכה של עד חמש ביצים בשבוע בטוחה לאוכלוסייה הבריאה, ועד שלוש ביצים בשבוע לסובלים מסוכרת, מחלת לב כלילית או יתר כולסטרול שאינו מאוזן על ידי טיפול תרופתי.

כדאי שתמיד יהיו מספר ביצים במקרר. קל ופשוט להגיש אותן לילדים במבחר דרכים: ביצה קשה, ביצה עלומה (רכה), חביתה (אפשר להעשיר בבצל, פטריות, עשבי תיבול ועוד), ביצה מקושקשת, ביצת עין, סלט ביצים, שקשוקה, חצאי חלבון ממולאים בסלט ביצים ועוד. הגשה מגוונת חושפת את הילדים למגוון טעמים וצורות, יתרון גדול – בעיקר במקרה של ילדים בררניים באכילה.

חשוב לקנות ביצים רק במקומות מורשים, מחשש לסלמונלה. הסיכון לזיהומים בגלל סלמונלה גדל בביצים שאינן עשויות היטב, כמו ביצה עלומה, ביצת עין או שקשוקה, עוגות לא אפויות, מוסים ועוד. ההשלכות יכולות להיות מסוכנות במיוחד בקרב אלה שמערכת החיסון שלהם חלשה, כמו תינוקות, נשים הרות, קשישים וחולים במחלות כרוניות.

ניזונים משמועות:

רוצים עוד פוסטים של נאוה ושלומית?

מומלץ לקרוא

חשיבות טיפוח היציבה אצל ילדים

טיפוח היציבה אצל ילדים
החשיבות ותרגילים לשיפור