נראה שבארץ אנחנו מרבים לאכול יותר בשר עוף, ופחות בשר בקר ודגים. פחות דגים מסיבות שונות: בישולם נתפס כמורכב, הוא ומחייב איוורור רציני של המטבח (שלא לומר של הבית כולו), לפעמים הם יקרים יותר, עצמות הדגים מקשות גם על ההתמודדות של אכילת הדג. ויש כאלה שאפילו לא נותנים הזדמנות לדגים, לא אוהבים דגים ולא טועמים אותם. "חוץ מטונה, אולי". לא מפתיע אם כן, שגם בתפריט הילדים הדגים לא מככבים. וחבל!

נאוה רוזנפלד ושלומית דיליאון - דיאטניות קליניות
היתרונות התזונתיים של דגים, וערכם בתפריט הילדים

אנחנו בעד דגים. גילוי נאות – גם אוהבות לאכול דגים, בכל אופן וצורה: אפויים, מבושלים, טחונים ומוגשים כקציצות ומשומרים (טונה או סרדינים).  בנוסף לאיכות התזונתית שתפורט בהמשך, הדגים קלים ללעיסה ולעיכול ומתאימים לתפריט פעוטות וילדים, בהנחה שהם ללא עצמות.

דגי המאכל נחלקים בצורה גסה לשלושה סוגים, על פי מקום הגידול: דגי מים מתוקים כמו למשל קרפיון ונסיכת הנילוס; דגי ים שהסתגלו לבריכות כמו בורי וקרפיון – ובקבוצה שלישית דגי ים שעליהם נמנים הטונה והדניס.

למה כדאי לשלב דגים בתפריט?

האיגודים הרפואיים בעולם ובארץ ממליצים לשלב בתפריט השבועי לפחות שתי מנות דג, כחלק מתזונה מאוזנת, ולא בכדי. פרט לתכולת חלבון איכותי, הדגים, במיוחד דגי ים, מכילים גם חומצות שומן מסוג אומגה 3 ויוד.  גופנו אינו מסוגל לייצר את חומצות השומן הללו, ולכן עלינו לצרוך אותן מהמזונות בתפריט או מתוספי מזון.

מקור לאומגה 3

מזונות המכילים אומגה 3 הם שמן זית ושמן קנולה שנמצאים בכל מטבח, וגם דגים כמו טונה, סלמון, מקרל, פורל וסרדינים (כשמוגשים לילדים יש למעוך היטב, כיוון שהם נאכלים עם העצמות וכך גם זוכים ליתרון נוסף של כמות סידן נדיבה). וכן אגוזי מלך. פחות נפוצים במזווה הם זרעי פשתן טחונים, שמן פשתן, פולי סויה וזרעי צ'יה.

ממחקרים עולה כי לאומגה 3 השפעה טובה על צמצום הסיכון למחלות לב וכלי דם, על בריאות החניכיים והשיניים ותרומה לתפקוד המוח: שיפור הריכוז ומצב הרוח. צריכה של אומגה 3 חיונית בהיריון. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי בעת ההיריון אין לאכול דגים נאים.

ממחקרים עולה כי לאומגה 3 השפעה טובה על צמצום הסיכון למחלות לב וכלי דם, על בריאות החניכיים והשיניים ותרומה לתפקוד המוח: שיפור הריכוז ומצב הרוח. צריכה של אומגה 3 חיונית בהיריון

מקור ליוד

יותר ממחצית מהיוד בגופנו מאוחסן בבלוטת התריס.  למאזן יוד תקין יש תפקיד חשוב בפעילות בלוטת התריס, שתפקידה להפריש הורמונים האחראים על קצב חילוף החומרים. בדגים הגדלים במים עמוקים וקרים ובאצות ים יש כמויות יוד גבוהות, שמקורן במי הים.

כספית?!

לאחרונה עולים חששות הנוגעים לתכולת הכספית בטונה. מקור האזהרות בארה"ב, שם הטונה הנפוצה לאכילה היא טונה מזן אלבקור, הידועה בתכולת הכספית הגבוהה, בעוד שהטונה המשווקת בישראל בקופסאות השימורים היא מסוג סקיפג'ק הידועה כדלת כספית. משרד הבריאות בישראל מחוייב בניטור רמות הכספית בדגים ווידוא שאינן גבוהות מהתקן המותר.

חשוב לדעת

את הדגים אפשר לקנות טריים, קפואים ומשומרים. בדרך כלל ההקפאה והשימור לא פוגעים באיכות התזונתית שלהם. יחד עם זאת, כדאי לזכור כי כדי למנוע קלקול ולשמור על הטעם, יש משמעות לאופן הטיפול בדגים.

  • על מנת לצמצם את הסיכוי לפגיעה באיכותם ובטעמם יש להפשיר במקרר, ולא על השיש או בכיור, גם במחיר של זמן הפשרה ממושך יותר.
  • דגים משומרים יש לאחסן בקרור לאחר פתיחת הקופסה. הטונה בקופסאות שימורים פופלארית בישראל, ומרבים לשלב אותה בסלטים, בכריכים, בפסטות ועוד.

עדיף לבשל, לאפות או לצלות, לא מומלץ לטגן, כיוון שבטיגון ממושך מופרשים חומרים מזיקים, טיגון גם מעלה את התכולה הקלורית של המנה.

ניזונים משמועות:

רוצים עוד פוסטים של נאוה ושלומית?

מומלץ לקרוא

קול ישראל השעה 4 והרי הישנות
חדוה, מנהלת קשרי לקוחות, על שיתוף פעולה עם ההורים

ספורט והפרעות קשב וריכוז

פעילות גופנית והפרעות קשב
השפעה של פעילות ספורטיבית על הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים

רוטב בסיסי למוקפץ

רוטב בסיסי למוקפץ
מתוך מדור 'מתכון בשבוע'