הכי טובה ומשובחה… עוד כמה עובדות תזונאיות שכדאי לדעת על הגלידה

נאוה רוזנפלד ושלומית דיליאון - דיאטניות קליניות

תענוג בשלל אפשרויות

השוקולד והוניל המסורתיים, אין סוף הטעמים והצבעים שניתן למצוא היום, עם או בלי קצפת, סוכריות, פירורי עוגיות, פיצפוצים או שברי פיצוחים למיניהם, תוספות של סירופים מתוקים… אין גבול למבחר ולווריאציות, וכל אחד ימצא את האפשרות החביבה עליו. הגלידה היא מסממני הקיץ המובהקים. שלא כמו האירופאים, שאוכלים גלידה בכל ימות השנה, אנחנו הישראלים מעדיפים את הגלידה בימים חמים. לקראת הקיץ, כמה עובדות עליה, שכדאי להכיר, בין לק ללק.

יותר טובה מחטיף

חטיפים וממתקים רבים מכילים קלוריות ריקות, כלומר חסרים ברכיבים תזונתיים חשובים כמו חלבונים, ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים ועוד,  ולעומת זאת עתירים בסוכר או בנתרן או בשומן (ובמקרים רבים גם וגם וגם). במיני גלידה רבים יש אומנם לא מעט סוכר וגם שומן, אך לעומת חטיפים וממתקים, יש בה גם רכיבים תזונתיים איכותיים. הגלידות החלביות תורמות חלבון וסידן שמקורו בחלב, בשמנת או באבקת חלב. חלק מהגלידות החלביות מועשרות בויטמין D  המסייע בספיגת סידן טובה יותר. בגלידות מופחתות השומן ניתן למצוא גם סיבים תזונתיים מסוג אינולין, המסייעים לקבלת מרקם הדומה לשומן. יש בנו חיבה מקצועית לגלידות כאלה… הן מאפשרות פינוק טעים יחד עם רכיבים תזונתיים איכותיים.

כמות ודחיסות

אחד ההבדלים בין הגלידות השונות היא מידת הדחיסות. גלידות אווריריות בעלות המרקם הרך, ולעומתן גלידות עם מעט אוויר תהיינה דחוסות ומרקמן קשה. אם נאכל משתי גלידות, דחוסה ואוורירית, כף אחת, הנפח אומנם יהיה זהה אך הגלידה הדחוסה מרוכזת יותר ולכן תורמת יותר קלוריות.

קשה להפסיק לאכול גלידה. בוודאי לילדים, אך גם לנו – המבוגרים. לשבת מול אריזה ולעצור לאחר 5-6 כפיות… עוד כפית אחת ועוד טיפה, ובקלות האריזה מתרוקנת. לכן מומלץ לעבור לטריק הידוע – להגביל את המנה מראש ולהגיש את הגלידה בצלוחית אישית קטנה. את הקופסא מומלץ להחזיר מיד למקפיא ולא להשאיר על השולחן. לחלופין, לקנות את הגלידה במנות אישיות, בגביעי פסלטיק אישיים, ארטיקים, טילונים או קסטות. חלק מהמארזים של 6-8 יחידות קטנות מאלה הנרכשות בתפזורת. מומלץ לבחור בהם.

גם אם הצלחנו להגביל את הכמות, נתקל לעתים בקושי לסרב לשאלה של מוכר הגלידה. מה להוסיף? סוכריות צבעוניות? פצפוצי שוקולד? סירופ? קצפת? וכך אנחנו מוסיפים לגלידה צבעי מאכל, עוד סוכר, שומן וקלוריות. לכן כדאי להדגיש בפני הילדים כי הגלידה טעימה מאד גם ללא תוספות אלה ולסרב בנימוס לשאלת המוכר.

עוד כפית אחת ועוד טיפה, ובקלות האריזה מתרוקנת. לכן מומלץ לעבור לטריק הידוע – להגביל את המנה מראש ולהגיש את הגלידה בצלוחית אישית קטנה. את הקופסא מומלץ להחזיר מיד למקפיא ולא להשאיר על השולחן. לחלופין, לקנות את הגלידה במנות אישיות

מה להעדיף?

בשרבט (או – 'סורבה') אחוז השומן נמוך, כיוון שהרכיבים העיקריים הם פירות וסוכר. אחוז הפרי משתנה. יש מוצרים בהם אין כלל פרי, אלא רכיבים המוסיפים טעם של פירות. כמובן שמומלץ להעדיף את הסורבטים האיכותיים – אלה המכילים אחוזים גבוהים של פירות.

הגלידות החלביות מכילות שומן באחוזים הנעים בדרך כלל בין 8%-15%. זו הסיבה שהן מכילות יותר קלוריות מהסורבה (גרם שומן תורם 9 קלוריות לעומת 4 קלוריות בגרם סוכר). כאשר קונים את הגלידה בגלידריה לרב אין אפשרות לדעת את אחוז השומן, אך כאשר נתון זה מצוין על האריזה, כדאי להתייחס ולקרוא בטבלת הערכים התזונתיים את אחוז השומן. ולבחור, כמובן, בגלידות עם אחוזי השומן הנמוכים יותר.

ועם כל אלה, כשאתם כבר מתפנקים, תהנו מגלידה שטעימה לכם. אסור להגיע למצב שהקפדה על בריאות הופכת לסבל ועינוי. האפקט, לאורך זמן, יהיה הפוך מהרצוי. חשוב רק להכיר ולתת את הדעת על ההיבטים התזונתיים, ולשמור על מינונים סבירים.

הכתוב לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי מותאם על ידי אנשי  מקצוע, דיאטנים או רופאים

.

ניזונים משמועות:

רוצים עוד פוסטים של נאוה ושלומית?

מומלץ לקרוא

ציר ירקות ביתי
תחליף בריא לאבקת מרק. להכין לבד ובקלות

מי גאון של אמא?
על תזונה ואינטליגנציה בגיל הרך

טוב מאוחר מאשר לעולם לא
על הצעת החוק לפיקוח על האוכל המוגש בצהרונים