6 דרכים להתמודד עם אתגרי תזונה ובריאות

קונפליקטים עם הצאצאים על רקע של מזון ותזונה מלווים כמעט כל הורה, מגיל הינקות, דרך הילדות וכמובן בגיל ההתבגרות. יש ילדים ש"לא אוכלים כלום" ויש ש"אוכלים יותר מדי".

נאוה רוזנפלד ושלומית דיליאון - דיאטניות קליניות

ההתלבטות האם הילד שלנו אוכל בסדר מתחילה כמעט מגיל אפס, ונפוצה בקרב הורים רבים. הארוחה יכולה להיות מוצלחת ונעימה, אך עלולה להיות גם מתסכלת לשני הצדדים. הבנה של חלוקת אחריות בין ההורה לילד, תוביל לחוויה חיובית ויחסים טובים עם האוכל והאכילה, בטווח הקצר והארוך.

ילדה מסרבת לאכול

תמונה:  depositphotos

מעבר להבנת חלוקת האחריות הנה כמה דרכים – כמעט ללא מילים – להתמודדות מוצלחת עם בעיית המשקל (החסר או העודף) של הילדים.

  1. נאה דורש נאה מקיים:
    יש הורים הדואגים לתזונה בריאה לילדיהם, אך לא מקפידים על התזונה שלהם, הילדים צופים כל הזמן ומחקים
  2. אף אחד לא אשם:
    אל תצעקו, תאיימו או תענישו ילדים על משקל, אוכל או פעילות גופנית. התוצאות יכולות להיות הרות אסון ממש. בושה, אשמה וכעס הם נוסחה בדוקה לכישלון עד כדי הפרעות אכילה ודיכאון.
  3. ארוחות מסודרות:
    להגיש ארוחות סדירות וקבועות, בדיוק כמו ששעת האמבטיה צריכה להיות קבועה וידועה מראש, הקדישו לארוחה את הזמן הראוי לה, לא כדאי להתחיל מאוחר מדי, כשהילדים ואנחנו עייפים ורעבים.
  4. ילדים אוהבים לשחק:
    הבעיה היום היא שרובם משחקים במחשב ולא מזיזים את עצמם (גם אנחנו…). חשוב שהישיבה מול צג המחשב או הטלוויזיה תהיה מוגבלת. ההמלצה לילדים היא לשעה אחת ביום של פעילות גופנית. פרט למסגרת מסודרת של חוג פעמיים בשבוע (כדורסל, מחול, ג'ודו וכו'), רצוי לתת לילדים לצעוד ברגל או ברכיבה על אופניים לחוגים, לחברים ולבית הספר (במקרה של הסעות לרדת תחנה קודם). מומלץ לעודד עלייה במדרגות על פני שימוש במעלית. כדאי להקדיש חלק מסוף השבוע לפעילות גופנית משותפת: משחקי כדור, רכיבה על אופניים, טיול רגלי בטיילת, בפארק או לאורך החוף.
  5. המשפחה – מפתח להצלחה:
    המשפחה היא קבוצה, היא נבחרת, שמבצעת משימות יחד. אחת מהן היא הארוחה המשותפת. אגב, נמצא כי במשפחות בהן נהוג לאכול יחד יש פחות עודף משקל בקרב ילדים. בארוחה עלולות להתפתח מריבות בין האחים, ביקורת של ההורים וטרוניות של הילדים להורים, אך היא יכולה להיות גם הזדמנויות לשיחה נעימה ושיתוף חוויות היום ובכלל, החל מרגע ארגון הארוחה והכנת האוכל (חיתוך, תיבול, ערבוב), עריכת השולחן ועד לפינוי השולחן בסיומה. כדאי להקדיש זמן ותשומת לב לארוחה כולה, לא רק ל"מה" שאוכלים (או לא) אלא גם על "איך" שאוכלים (בישיבה, עם צלחת, לאכול לאט וללעוס היטב). כך החוויה מהארוחה תהיה טובה ונעימה יותר.
  6. התמדה:
    פירוש המילה דיאטה מיוונית – הוא אורח חיים. דיאטה אינה מצב זמני אלא כרוני – כל יום, כל היום. סגלו לעצמכם ולילדיכם את דפוסי האכילה, ויפה שעה קודם, את אשר תנחילו  בגיל צעיר – יפנימו ויאמצו בהמשך.

 

הכתוב לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי מותאם על ידי איש מקצוע, דיאטנית או רופא.

ניזונים משמועות:

רוצים עוד פוסטים של נאוה ושלומית?

מומלץ לקרוא

דוגמה להגשת ירקות לילדים

קול ישראל השעה 4 והרי הישנות
חדוה, מנהלת קשרי לקוחות, על שיתוף פעולה עם ההורים

תמונה של מרק עדשים מאיה

מרק עדשים ליהונתן
מתכון של השפית מאיה קליין