אנחנו אחרי החגים, והשגרה המבורכת כבר פה. הערבים הקרירים והמעבר לשעון חורף הם הזדמנות לעשות סדר בשעות של הערב לקראת השינה.. במוקד – ארוחת הערב, ואחר כך סיפור לפני השינה וכיבוי אורות מוקדם, יחסית לקיץ.

נאוה רוזנפלד ושלומית דיליאון - דיאטניות קליניות
היתרונות שבארוחת ערב משפחתית

המשפחה היא קבוצה סגורה. גרים יחד, פעילים יחד, מבלים יחד, כועסים יחד וגם אוכלים יחד.

אוכלים יחד?

נראה כי ארוחת הערב היא לעיתים ההזדמנות היחידה ביום בה כל המשפחה מבלה יחד. את ארוחת הבוקר אוכלים בחטף, אם בכלל, צהרים כל אחד מבני המשפחה אוכל במסגרת אחרת: הילדים בצהרון או בבית וההורים בעבודה (מטבחון, חדר אוכל או מסעדה). בשל  קצב החיים המהיר, ארוחות הבוקר והצהרים לא תמיד מאפשרות ישיבה ואכילה ביחד.

ארוחת ערב משותפת תורמת למשקל תקין אצל ילדים

במחקר גדול שבדק 180 אלף ילדים מגיל 3 ועד 17, מצאו החוקרים מאוניברסיטת אילינוי כי במשפחות שנוהגות לאכול יחד, יש פחות עודף משקל והפרעות אכילה בקרב ילדים. לאור זאת המליצו לרשויות להגביר את המודעות לארוחות משותפות כחלק מתוכנית המקדמת תזונה נכונה ובריאות בכלל. את תוצאות המחקר הם הסבירו בדרכים שונות, אך העיקר הוא שבארוחה משותפת יש סיכוי גדול יותר לתפריט איכותי, מאוזן ומגוון, על חשבון הפחתה בצריכת מזון שאינו בריא.

כידוע, שיעור ההשמנה בישראל גבוה. רק בחודש שעבר התבשרנו כי אנחנו במקום השני באירופה לשיעור הילדים הסובלים מהשמנה ועודף משקל. ההשלכות של עודף משקל משמעותיות. גורמי סיכון אצל ילדים בעודף משקל הם סוכרת (סוג 2), יתר לחץ דם, רמות גבוהות של שומנים בדם, בעיות אורטופדיות ויציבה, מחלות לב, דום נשימה בשינה ועוד. סכנות בריאותיות שהיו בעבר נחלתם של מבוגרים בלבד. אי אפשר להתעלם מההשלכות הנפשיות כמו הערכה עצמית ודימוי גוף נמוכים, פגיעה בקשרים החברתיים, מתחים במשפחה.

כדאי וחשוב למנף את ארוחת הערב למפגש משפחתי. זו הזדמנות להנחיל לילדים הרגלי אכילה טובים כמו אכילה רק בישיבה ליד השולחן, ללעוס את המזון לאט עד לבליעתו, להימנע משתייה מתוקה ולשתות מים, לחבב מאכלים מזינים על ידי דוגמא אישית של הילדים.  החוויה מהארוחה תהיה טובה יותר ונעימה עם פחות מתחים סביב "מי אוכל מה וכמה".

מדובר באתגר לא קטן, אבל בהחלט אפשרי ומשתלם, בטווח הקצר ובטווח הארוך. מומלץ להתחיל מוקדם. פעמיים בשני מובנים: בגיל מוקדם של הילדים וגם בשעה מוקדמת בערב, לפני שעייפים מדי (ילדים והורים כאחד).

איך נעשה זאת?

נאסוף את כל המשאבים: זמן, סבלנות, אנרגיה ותשומת לב לארגון הארוחה, עד כמה שניתן בשיתוף הילדים, תלוי בגילם. הילדים יכולים להיות שותפים בכל שלבי הארוחה: הכנת האוכל (שטיפה, חיתוך, תיבול), עריכת השולחן, פינוי השולחן.

שימו לב, רבים מההורים משוחחים ביניהם או מרוכזים בנייד בזמן הארוחה. נצלו את ההזדמנות לשתף את הילדים בחוויות היום שלכם, ועודדו אותם לספר על שלהם.

יש הורים הדואגים לתפריט בריא ומזין לילדיהם, אך לא שומרים על התזונה שלהם. חבל, כי הילדים צופים כל הזמן – ומחקים את את הוריהם. ואנחנו אוהבות לצטט את אלברט אינשטין שאמר: "מתן דוגמא אינה דרך נוספת ללמד, זוהי הדרך היחידה ללמד".

ניזונים משמועות:

רוצים עוד פוסטים של נאוה ושלומית?

מומלץ לקרוא

חשיבות הביצה בתפריט, והערך התזונתי שבה

לבנה בחוץ, צהובה בפנים
ערכה התזונתי של הביצה

תפוח עץ

מה זאת אומרת 'יום תפוח'?
ומה עדיף? אדום מתוק, או ירוק חמצמץ?