שמש, ים, גלידה ואבטיח. אלה כמעט תמיד האסוציאציות הראשונות שתעלנה בהקשר של קיץ. מבין מגוון הפירות, פירות הקיץ הם פופולאריים במיוחד, צבעוניים, ונתפסים כטעימים וכנאים. ומבין פירות הקיץ, נראה שהאבטיח מהווה, כאמור,  אחד מסממני העונה הבולטים.

נאוה רוזנפלד ושלומית דיליאון - דיאטניות קליניות
אבטיח פרוס

אנו יכולים להתגאות שבהשוואה לארה"ב ולאירופה הצריכה של פירות וירקות בארץ גבוהה. וטוב שכך, שכן הם עשירים בויטמינים ומינרלים, סיבים תזונתיים, נוגדי חמצון ורכיבי תזונה נוספים, חיוניים וחשובים לבריאות, הידועים בשם פיטוכימיקלים (פיטו = צמח).

האבטיח בעל צבע אדום עז בעיקר בזכות הליקופן (לא טעיתם, נמצא גם בעגבנייה שנזכיר שוב בהמשך). הליקופן הוא נוגד חמצון חזק, המסייע בהגנת התאים בגוף אשר חשופים למפגעים סביבתיים, כמו קרינת השמש וזיהום אוויר. וכן תורם הליקופן תרומה חשובה בהגנה מפני מחלות.

זמינות הליקופן לגוף גדלה אם הוא עובר תהליך בישול. זאת להבדיל מויטמינים מסוימים הנפגעים בחום. במקרה של אבטיח זה לא רלוונטי, אך מאד רלוונטי בעגבניות למשל: הליקופן זמין פי ארבעה יותר ברסק עגבניות, למשל, אשר עבר תהליך שכולל חימום, בהשוואה לעגבניות טריות.

ונחזור לאבטיח, שאמנם 92% ממנו הם מים, אך בנוסף לליקופן הוא מכיל גם ויטמינים רבים כגון B5, B3, B6  וויטמין A.

חשוב לזכור כי לכל פרי תכולה של ויטמינים, מינרלים ופיטוכימיקלים ייחודית. מחקרים רבים מצביעים על כך שאכילה של מבחר ירקות ופירות תתרום לצריכה של מגוון רכיבים תזונתיים שמשפיעים לטובה על הבריאות, ולכן אנחנו ממליצות לגוון, בנוסף לאבטיח, בפירות ממגוון צבעים.

ניזונים משמועות:

רוצים עוד פוסטים של נאוה ושלומית?

מומלץ לקרוא

דוגמה להגשת ירקות לילדים

קול ישראל השעה 4 והרי הישנות
חדוה, מנהלת קשרי לקוחות, על שיתוף פעולה עם ההורים