השבוע היתה סערה, רוחות עזות, ממטרים אדירים, הצפות, שטפונות והפסקות חשמל. אני לא מבין גדול בעניני חזאות ותשתיות, אבל אני כן מבין בתזונה בריאה לילדים. אז בואו נדבר רגע על הסערה השניה שהתחוללה השבוע, הסערה שחולל דוח ארגון הבריאות העולמי.

אליאלי מלכה
יום שישי, 30 אוקטובר 2015, 15:07

ביום ב׳ ה – 26.10.2015 התפרסם מסמך מטעם ארגון הבריאות העולמי בנושא הגדרת הבשר המעובד כגורם סיכון לסוגים שונים של סרטן. בעקבות פרסום המסמך והסערה התקשורתית שחולל עדכן משרד הבריאות בישראל את המלצותיו.

בואו ננסה לבין במה מדובר

הנקודות המהותיות העולות במסמך ארגון הבריאות העולמי:

  • מחקרים שונים העלו כי ישנו קשר בין צריכה של בשר מעובד לבין הסיכוי לחלות במחלת הסרטן. המזונות המרכזיים הנמנים עם קטגוריה זו הנם – נקניקיות, נקניקים, פסטרמה, המבורגר ובייקון (משפחת ׳הבשר האדום׳).
  • הסיכון נובע כנראה מ: 1. הכימיקלים שמוסיפים לבשר; 2. תהליכי עיבוד שונים (כבישה, המלחה, עישון ועוד) שעובר הבשר במטרה להאריך את משך חיי המדף שלו.
  • סוגי הבשר המומלצים לצריכה – עוף, דג, בשר בקר רזה טרי (פילה, סינטה), קציצות ביתיות.

עדכון המלצות משרד הבריאות (27.10.15)מזון בריא

  • לצמצם באכילת בשר מעובד.
  • מקור בשר מומלץ – עוף, דגים ובקר דל שומן.
  • שילוב מקורות חלבון מגוונים – אין חובה או צורך לצרוך בשר מדי יום, מומלץ לשלב בתפריט השבועי גם קטניות בשילוב עם דגנים מלאים.
  • להגדיל צריכת מזון טבעי כמו פירות, ירקות, קטניות, דגנים מלאים, לחם מדגן מלא ומוצרי חלב דלי שומן.

ומה קורה אצלינו?

לאנץ׳ טיים אוחזת מאז ומעולם בגישת בית שמאי, דהיינו, אנו פועלים לפי קווים תזונתיים נוקשים, ונוטים להחמיר אף יותר מהמלצות משרד הבריאות הישראלי (שהן בעצמן מחמירות אף יותר מהמלצות ארגון הבריאות העולמי). על בניית התפריטים הבריאים מופקד מערך של שפים מומחים, תחת פיקוחה של דיאטנית הבית ותזונאית החברה, יעל דרור, (M.Sc) דיאטנית קלינית ופיזיולוגית. אנחנו עושים הכל על מנת לספק ללקוחותינו ולילדים של כולנו את המזון הבריא, הטעים, המזין והאיכותי ביותר.

התפריט הביתי שלנו

  • כל האוכל המוגש במסגרת לאנץ טיים הינו טרי ומבושל במטבחי החברה.
  • אין מזון מעובד – לא נעשה כל שימוש במזון מעובד, משומר או מעושן.
  • המנות הבשריות – כל המנות מכילות חלבון איכותי ולא מעובד.
  • מנות החלבון – 80% מהמנות הן על בסיס עוף.
  • לא מגישים – נקניקיות, פסטרמה, המבורגר מעובד, נקניקים ועוד.
  • דגנים מלאים – לתפריט הוכנסו דגנים מלאים המעלים את הערך התזונתי של הארוחה. חשוב לציין שבארוחה נעשה שילוב נכון בין פחמימות מורכבות בעלות ערך תזונתי רב לבין פחמימות פשוטות. ביחסי 60/40 או 50/50 באותה מנה, במטרה לחשוף ולסגל את הילדים בהדרגה לפחמימות מורכבות.
  • ירקות – בכל ארוחה מוגש ירק מבושל וירק טרי המספקים ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים חשובים לתזונת הילד.
  • פרי טרי – קינוח בריא המוגש בסוף כל ארוחה.
  • שימוש במלח/סוכר – נעשה תהליך נרחב של הפחתה של מעל 50%-70% בשימוש במלח וסוכר במנות המבושלות/מוכנות במטבחי חברת לאנץ' טיים.
  • התאמה לדרישות משרד הבריאות – התפריט תואם לדרישות המפרט נספח 2(א) לחוזה מסמך ג ותואם את הכמות, המשקל ואחוזי החלבון, המפורטים בהוראות חוברת ׳לאכול ולגדול׳ של משרד הבריאות, כפי שתתעדכן מעת לעת בהתאם לגיל הסועד. בנוסף, עומדים כל התפריטים בהמלצות החדשות של משרד הבריאות מתאריך 27.10.15.

לסיכום

המסמך של ארגון הבריאות העולמי, שהתפרסם השבוע, הוא מסמך חשוב. ברם, חשוב להבין כי המחקר המדובר נערך בארה"ב ובריטניה, שתי מדינות בהן צריכת הבקר גבוהה בהרבה מצריכת הבקר בישראל, בה צריכת בשר העוף פר נפש גבוהה משמעותית משאר העולם.

המחקרים סביב נושאי התזונה חשובים מאין כמותם, אך ייטב באם נבחן אותם בעין ביקורתית, נבין היכן, מתי ואיך נערכו, ונדע לגזור מהם את משמעותם האמיתית. נחמד וחשוב להשתייך לכפר הגלובאלי ולמשפחת העמים, אבל צריך להבין שלא כל המחקרים רלבנטיים לפרופיל התזונה הישראלי, ולא יהיה נכון לנהל, לא את מצב הרוח הלאומי ולא את התפריט הביתי שלנו, לפיהם. ובכלל, לעיתים נכון יותר לקרוא את המחקרים לעומקם ולא להסתפק רק בקריאת הכותרות הפרובוקטיביות של אמצעי התקשורת, אבל זה כבר לפוסט אחר…

אף על פי כן אני רוצה להאמין שגם אתם הלקוחות וגם אתם ההורים, מיחסים למסמך את אותה החשיבות שאנו מיחסים לו, ומקווה שההד התקשורתי העצום שחולל, יגביר את המודעות לנושא החשוב של תזונה בריאה לילדים, ויעודד את כולנו לשתף פעולה, לא רק במסגרות החינוכיות ובצהרונים כי אם גם בבית.

שבת שלום וסופ״ש רגוע לכולנו
אלי מלכה
לאנץ' טיים

פוסטים אחרונים:

רוצים לקבל עוד פוסטים של אלי?