מי שאפילו קצת בעניין אימוני כושר, מכיר בוודאי את טרנד ה-TRX שנחת כאן לפני מספר שנים. בניגוד לאופנות חולפות, הרצועות הללו עדיין חיות ונושמות בעוז. ולפי אושיות מעולם הכושר הגופני, זה כנראה עניין שלא יחלוף, אלא ימשיך להתפתח. כמה שעוד אפשר להתפתח כשהרשת כבר מלאה אינספור סוגי אימון ותרגילים, ובעולם האמיתי ממשיכים למכור את המוצר, ואף מוצרים נלווים, וכמובן – תחליפים רבים, זולים יותר או פחות. אז הנה דעתנו על מכשיר הכושר הזה, ועל השאלה אם הוא מתאים לילדים.

תמונה של ילדה באימון TRX

דודו פרידמן
יום ראשון, 6 בפברואר 2017, 17:50

אני תמיד אומר שכדי שמנוי לחדר כושר יהיה יעיל ושימושי – חדר הכושר חייב להיות מאוד נגיש. אם, למשל, צריך להגיע אליו ברכב או שהוא במרחק הליכה רב, אם יש פקקים בדרך אליו, אם שעות הפתיחה שלו מצריכות שינוי של הלו"ז היומי הרגיל שלנו, – כל אחד מאלה, או גורמים דומים להם, יפחיתו את הסיכוי שננצל את המנוי ונתמיד באימונים. גם כך צריך להלחם בהרבה מכשולים בדרך: עייפות, חוסר חשק, רעב, קר/חם לצאת עכשיו… אם בנוסף לאלה היעד גם לא ממש נגיש וזמין, כנראה שהמפגשים איתו יהיו נדירים, ויתפוגגו לגמרי לאחר זמן מה.

הצלחת טרנד ה-TRX

וזה בדיוק מה שכל כך טוב ב-TRX, ואחד הפקטורים המשמעותיים, כנראה, שהפכו את שתי הרצועות המחוברות האלה לטרנד חם כל כך בעולם הכושר הגופני. הזמינות. חדר כושר בזעיר אנפין, שאפשר להשתמש בו בבית או בחצר, ואפשר לקחת אותו איתנו לכל מקום. לגן הציבורי, לפיקניק, לכל טיול בארץ או בחו"ל.

טוב, אף שהרצועות שווקו בהצלחה רבה ככאלה, האמת היא שקצת מוגזם להציג אותן ככלי שיכול להחליף כל מכון כושר משוכלל, עתיר מכשירים שונים ושלל משקולות. אבל הן כן אלטרנטיבה סבירה, וכאמור נוחה וזמינה, בוודאי עבור המתאמן המתחיל, ואפילו המתקדם יותר, שמטרתו היא כושר גופני כללי, ללא זיקה לענף מסוים. אופציות האימון שהן מאפשרות, ומגוון התרגילים וסוגי הכושר שניתן לפתח בעזרתן, בהחלט מרשימים.

ילדים והרצועות

כשאנחנו עוסקים בנושא אימוני כושר לילדים, הרי של-TRX יש כמה יתרונות מרכזיים. ראשית, אם הזכרנו זמינות – אז אצל ילדים זה עוד יותר קריטי, כי מעבר לעניין המוטיבציה וההתמדה, הילדים מראש פחות ניידים, ויש יתרון לאופציית אימון נגישה ומיידית.

שנית, בהגדרה, במכשיר זה עובדים על משקל גוף. כלל ידוע הוא שעם ילדים חשוב לעבוד מול התנגדות של משקל גוף. כך אנו מוודאים פרופורציה בין גודלו הפיסי של הילד ועומס ההתנגדות מולו הוא עובד.

מגוון התרגילים – גם הוא יתרון. ניתן לשפר מרכיבים אירוביים ואנאירוביים, סבולת שריר, כוח מתפרץ וכוח טהור. ככל שהילד צעיר יותר, חשוב למתן את תרגילי הכוח המתפרץ והכוח המירבי. וזה עוד יתרון – משקולות, למשל, מאפשרות להתאמן על כוח מירבי, ולהתמודד עם עומס שמאפשר רק 3 חזרות, או שתיים, ואפילו חזרה בודדת – שהיא הכוח המירבי הטהור. ה-TRX פשוט לא מיועד לסוג כזה של אימון, ולכן מתאים לילדים, גם בהיבט הזה.

א-פרופו מגוון, ניתן לבצע בעזרת הרצועות אימון גמישות נטו. מעבר לזה שבתרגילים שונים אחרים נלווה גם הנושא של הגדלת טווחי תנועה ושיפור גמישות של שרירים ומפרקים. הגמישות והבקרה הטובה על עומס ועצימות האימון הם שני אמצעים חשובים המסייעים להפחית את הסיכוי לפגיעות אורטופדיות.

תמיד ישנו גם העניין הכספי, כמובן. מדובר פה על אופציית תרגול שמציגה יחס עלות-תועלת טוב. ההוצאה היא חד פעמית, ומאפשרת את כל הטוב שהזכרנו כאן. לגבי המחיר – אז יש מי שילין על עלות של כ-1000 ש"ח על אורך רצועה כולל של 2.5 מ', עבור TRX מקורי של היבואן הרשמי לישראל. כל אחד יעשה את שיקוליו הוא, אך גם אם הולכים על תחליפים זולים יותר, אז חשוב, בעצם חובה, לדעת מה קונים, ושהמוצר עומד בתקינה שתוודא שלא ייפרם או ייקרע, ושלא יישברו האבזמים והשאקלים בזמן הפעילות. ברור הרי שבטיחות ילדינו מעל הכל!

וה-יתרון הגדול בעיניי של העבודה עם TRX הוא בעובדה שהרבה מהתרגילים הנפוצים עובדים על קבוצות שרירים גדולות ונלווה אליהם חיזוק של שרירי הליבה. חיזוק קבוצות שרירים גדולות הוא עיקרון חשוב אצל ילדים, ולחיזוק שרירי הליבה וטיפוח היציבה יש ערך עצום, אפילו כבר מהגיל הרך.

בסרטון ניתן לראות דוגמאות לתרגילים שונים שילדים יכולים לעשות. חשוב להשגיח ולוודא ביצוע נכון. כלל חשוב בכל התרגילים – בטן אסופה וגב ישר. לשים לב שאין קימור של הגב אשר יוצר עומס מיותר על שרירי הגב התחתון וחוליות עמוד השדרה. רצוי לבצע תרגילים לאט, להמנע מתנועות חדות ומנעילה מהירה של ברכיים, מפרקי הירך והמרפקים.