מן המפורסמות ששחייה היא ספורט טוב לילדים. למחכים ל"אבל", אז אין (כמעט) אבל. נהפוך הוא. הפוסט בא להלל את יתרונות השחיה והמשחק במים, ולהסביר כמה טוב הם יכולים לעשות לחבר'ה הצעירים. חשוב רק להקפיד על כמה כללי בסיס, כדי למנוע נזקים ולהפיק את המיטב מפעילות הקיץ המובילה!

ילדים צוללים בבריכה

דודו פרידמן
יום שלישי, 13 ביוני 2017, 16:37

עבור ילדים רבים בחופשת הקיץ, אין כמו בריכה כמפלט מהשרב המעיק, מהשעמום, מן הישיבה ללא מעש ומשעות מסך אינסופיות. או, אם לדייק, להורים מהווה הבריכה פתרון לכל אלה. לילדים זה פשוט כיף. כיף שטומן בחובו עוד כמה יתרונות משמעותיים.

עניין רגשי-חברתי

היתרון הראשון, אם כן, הוא החברתי. הבריכה היא מקום טוב לזמן איכות הורה-ילד, לבילוי משותף של המתוק הקטן עם אחיו, למפגש ומשחק עם חברים, או להיכרויות חדשות. כל אלה בדרך כלל באווירה עולצת ושמחה, שמעצימה את החוויה החברתית או המשפחתית.

בנוסף, מחקרים מלמדים כי הפעילות המימית תורמת לבטחון העצמי. המשחק של הילד במים והשחיה משפרים את תחושת הבטחון המיידית הקשורה ליכולת להסתדר במים. תחושת השיפור ביכולת לצוף, לשחות, להסתדר בכוחות עצמי בסביבה שהיא לא טריוויאלית (לא קרקע יציבה) – כל אלה מהווים חיזוקים חיוביים, שכל כך חשובים בתהליכים של דימוי עצמי ועיצוב האישיות.

הפעילויות השונות – השחיה, ההתרוצצות, המשחקים השונים בשטח הבריכה – מצוינים כולם ל"הוצאת אנרגיה", לפריקה של מתחים ותחושות שליליות, ולוויסות של אגרסיות. לא בכדי משתמשים בהידרותרפיה כטיפול רגשי לילדים עם בעיות של ביטחון עצמי, קשב וריכוז, קושי בעיבוד חושי, וקשיי ויסות רגשי שונים.

ספורט יפה לבריאות

מובן שגם האלמנט הגופני חשוב ודומיננטי. פעילות גופנית טובה לבריאות באופן כללי, כאשר לפעילות מים מספר יתרונות ייחודיים. היתרון המובהק ביותר שלה הוא במניעת האימפקטים שעלולים לגרום נזקים אורטופדיים. התנועה היא מול התנגדות המים. בשחייה, ואפילו בהליכה או ריצה במים רדודים, יש אלמנט של התקדמות במדיום שמתנגד לתנועה, ובכך מחזק את השרירים.

מנגד, המדיום הזה 'סלחני' כלפי תנועות לא נכונות וכלפי עומסים מופרזים על השרירים העצמות והמפרקים. שכן המים בולמים זעזועים בצורה יעילה. זאת לעומת פעילות כמו ריצה – בה האימפקט של פגיעת העקב בריצפה עלול לגרום לנזקים או להחמיר פציעות קיימות, ולעומת פעולות עם משקולות או מכשירים, שבתנועה לא טובה עלולות לגרום לפציעות ולפגיעות ברקמות השונות (עצם, שריר, גיד…).

השחיה תורמת בצורה ניכרת לחיזוק חגורת כתפיים ושרירי הליבה ולשיפור שיווי המשקל. המשמעות – שיפור יציבה נכונה, החשובה לכל הפעולות הפיסיות היסודיות ולהתפתחות תקינה. לצד אלה – תורמת השחיה לייעול המערכת הקרדיו-ואסקולארית ולשיפור היכולת האירובית.

ההתפתחות הפיזית של חגורת כתפיים ושרירי הליבה, משפיעה מאוד גם על אלמנטים רגשיים, כמו דימוי גוף, בטחון עצמי ואלמנטים חברתיים של יכולות מותאמות גיל. והיא אף מטפחת אלמנטים בעלי נגיעה קוגניטיבית, כמו היכולת לצייר ולכתוב בצורה תקינה.

על מה להקפיד?

למיקסום הרווח מן השחיה והפעילות הגופנית במים, חשוב הגיוון בתנועות ובשרירים הפועלים. אם הילד ידע לשלב בין סגנונות שונים – חזה, חתירה, גב ואפילו פרפר – מה טוב. גם אם לא ידייק בתנועות, ואפילו לא ממש יודע לשחות, שווה להכווין אותו לגוון בכיווני ההתקדמות ובמנח הגוף (על הבטן, על הגב, על הצד…) כאשר משחק במים, כדי לפתח באופן מאוזן קבוצות שרירים שונות.

כמו כן, נכון בעיקר לילדים ששוחים הרבה, חשוב להיות עירניים לכאבים, בעיקר בכתפיים, וכן כאבי ברכיים וגב. הדבר עשוי להעיד על עומס יתר, דלקות וצורך במנוחה. כמו כן זה עלול להוות אינדיקציה לבעיה אנטומית של חוסר גמישות (שוב, בעיקר בכתפיים), או דווקא גמישות יתר וחולשה של קבוצת שרירים בכתף המכונה 'השרוול המסובב'. בעיות אלה מצריכות חוות דעת מומחה, כשהטיפול המיטבי יהיה בדרך כלל פיסיותרפיה, או אפילו הידרותרפיה בצורה מפוקחת.

והכי חשוב, הורים, פיקחו עין. ודאו שהילדים בטוחים, מתרחקים מסכנות וממפגעים בטיחותיים. וכדאי שתדעו ליהנות ביחד איתם. הכי כיף