[av_layout_row border='av-border-cells' min_height='0' color='main_color' mobile='av-flex-cells' id="]
[av_cell_two_third vertical_align='top' padding='10px,140px,10px,60px' background_color=" src=" attachment=" attachment_size=" background_attachment='scroll' background_position='top left' background_repeat='no-repeat']

[av_one_full first]

[av_hr class='invisible' height='20' shadow='no-shadow' position='center' custom_border='av-border-thin' custom_width='50px' custom_border_color=" custom_margin_top='30px' custom_margin_bottom='30px' icon_select='yes' custom_icon_color=" icon='ue808' font='entypo-fontello']

[av_textblock size=" font_color=" color="]
בעוד כחודש יתקיים מרתון תל-אביב. לכל מקצה יהיה רף גיל. למרתון המלא (כ-42 ק"מ) יוכלו להירשם משתתפים מגיל 18 ומעלה בלבד, כפי שמקובל היום כמעט בכל תחרויות המרתון בעולם. גיל המינימום למקצה מחצית המרחק יהיה 16 שנים. בהסתמך על דוגמאות שלפני עידן מגבלת הגיל, נשאלת השאלה האם נכון לאפשר לילדים להשתתף בריצות ארוכות מאוד, תוך הקפדה על אישורים רפואיים מתאימים, ואולי מנגנון פיקוח שיותאם לעניין?
[/av_textblock]

[av_hr class='invisible' height='20' shadow='no-shadow' position='center' custom_border='av-border-thin' custom_width='50px' custom_border_color=" custom_margin_top='30px' custom_margin_bottom='30px' icon_select='yes' custom_icon_color=" icon='ue808' font='entypo-fontello']

[/av_one_full][av_image src='http://www.lunch-time.co.il/wp-content/uploads/2017/01/ריצה-וילדים.jpg' attachment='9228' attachment_size='full' align='center' styling=" hover=" link=" target=" caption=" font_size=" appearance=" overlay_opacity='0.4' overlay_color='#000000' overlay_text_color='#ffffff' animation='no-animation'][/av_image]

[av_one_half first]

[av_social_share title=" style='minimal' buttons='custom' share_facebook='aviaTBshare_facebook' share_twitter='aviaTBshare_twitter' share_gplus='aviaTBshare_gplus' share_linkedin='aviaTBshare_linkedin' share_mail='aviaTBshare_mail']

[/av_one_half][av_one_half min_height=" vertical_alignment=" space=" custom_margin=" margin='0px' padding='0px' border=" border_color=" radius='0px' background_color=" src=" background_position='top left' background_repeat='no-repeat']

[av_textblock size=" font_color=" color="]
דודו פרידמן
יום ראשון, 22 בינואר 2017, 17:32

[/av_textblock]

[/av_one_half][av_hr class='invisible' height='20' shadow='no-shadow' position='center' custom_border='av-border-thin' custom_width='50px' custom_border_color=" custom_margin_top='30px' custom_margin_bottom='30px' icon_select='yes' custom_icon_color=" icon='ue808' font='entypo-fontello']

[av_textblock size=" font_color=" color="]
עומר רכס הוא כנראה הישראלי הצעיר ביותר שהשתתף בריצת מרתון רשמית. ב-1981, בהיותו בן 12 בלבד כבר גמע את המרחק במרתון הכנרת. בסוף שנות ה-70 ילד בן 8 סיים את מרתון ניו-יורק. והסיפור הביזארי ביותר שאני מכיר על ילד שרץ למרחקים ארוכים הוא של בודיה סינג ההודי, שמגיל 3 כבר השתתף בריצות אולטרה מרתון. הסיפתח שלו היה בשנת 2005, כאשר רץ 60 ק"מ ב-6 שעות.

אני לא מכיר מחקרים המוכיחים במובהק קשר בין גיל צעיר לבין פגיעות אצל ספורטאים שרצים מרחקים ארוכים מאוד. עובדתית, מוכרים מקרים של ספורטאים צעירים כאלה, ששרדו את הריצה, והכל בסדר. ועדיין, זו טעות לטעמי לאפשר לילדים לרוץ מרחקים גדולים כל כך.

למה להגביל ילדים?

ראשית, מנגנון הלב-ריאה שלהם אינו מפותח דיו. נפח הדם שליבם יכול להכיל קטן יחסית, והצורך בחמצון דם מוגבר יגרום לדופק מהיר מאוד כדי לחפות על כך. ואנחנו מדברים על ספורט שדורש משך זמן חריג של פעילות אירובית. כלומר – הסיטואציה היא של מערכת לא מפותחת, שעובדת קשה מאוד, ברצף, לאורך זמן רב. לא הייתי מסתמך על מקרים שהכל נגמר בסדר. הייתי מקפיד על זהירות יתר בהקשר הזה!

קושי נוסף הוא במהירות יצירת חומצת החלב. נפח הדם הקטן יחסית שמזרים לב של ילד מצריך מקורות אנרגיה נוספים שאינם תלויים בכמות הדם והחמצן שהוא נושא עימו. חומצת חלב היא תוצר לוואי של תהליך יצירת אנרגיה אנאירובית – אנרגיה שאינה תלויה בהמצאות חמצן. רמה גבוהה מאוד של חומצת חלב פוגעת משמעותית בביצועים הגופניים, ולעיתים עלולה להיות אף מסוכנת, בעיקר אצל ילדים.

ככל שמדובר בנער מתבגר, בגיל בוגר יותר, יכול להיות שעניין התפתחות מערכת הלב-ריאה, מעט פחות רלבנטי, אך העניין האורתופדי לגמרי בתוקף. יתרונם של ילדים הוא בגמישות העצמות ובמהירות ההתחדשות של רקמות פגועות. לאור אלה, הגוף "סלחן" יותר במקרים של פגיעות אורתופדיות קלות יחסית, כמו שבר, קרע בשריר וכדומה. מנגד, מדובר על מסה שרירית שאינה מפותחת דיה, ואינה תומכת עדיין באופן מיטבי במערכת השלד. במצב זה ליצור עומס אורתופדי מתמשך ורציף על השרירים, על העצמות, על הגידים ועל המפרקים – בהחלט לא רצוי.

הבעיה המחקרית

נקודה מרכזית במחקרים בנושא היא, לדעתי, הקושי להוכיח קשר ישיר בין הריצה לבין נזקים אורתופדיים, אם אינם מיידיים. שכן העומס לא בהכרח גורם לפגיעת טראומה מיידית. לעיתים הנזק הוא מצטבר ויבוא לידי ביטוי בטווח הרחוק יותר. זה יכול להיות התחלה של קרעים קטנים בסחוסים בברכיים, בין חוליות עמוד השדרה ובמפרקי הירך. זה יכול להיות גם התרופפות של רצועות שתגרום לגמישות יתר במפרקים ולפוטנציאל פציעות גבוה, ועוד.

הסיפור הביזארי ביותר שאני מכיר על ילד שרץ למרחקים ארוכים הוא של בודיה סינג ההודי, שמגיל 3 כבר השתתף בריצות אולטרה מרתון. הסיפתח שלו היה בשנת 2005, כאשר רץ 60 ק"מ ב-6 שעות

אצל ילדים מתבגרים, לעיתים אף כאלה שאינם פעילים גופנית, נפוצה התופעה של כאבי גדילה. מצב זה נובע מגדילה מהירה בתקופה קצרה יחסית של העצמות, לעומת התפתחות בקצב איטי יותר של השרירים. זהו בדיוק המצב בו השרירים אינם תומכים באופן מיטבי במערכת השלד, והוא מאופיין בכאבי ברכיים בעיקר, לעיתים גם כאבים בשוקיים או בגב, ודלקות. אם על מצב זה נוספים גם עומסים מתמשכים, ארוכים ורציפים, מובן שהפגיעות והתסמינים יתגברו גם הם.

כמה לרוץ בגיל צעיר

הספורט יפה לבריאות!  חשוב לעודד ילדים להיות פעילים גופנית ולהנות מספורט. אני בעד לשתף אותם, למשל, באירועי המרתון של החודש הבא. שיספגו אווירה, שיחוו את החוויה ושיתחילו לפתח את התשוקה. אבל לא צריך להשתולל. יש את המקצים הקצרים – 5, 10 ק"מ או חצי מרתון- לגילאים המתאימים. אגב, יומיים לפני יתקיימו ריצות המיני-מרתון ילדים: 500 מ' לגילאי 5-8 ו-1000 מ' לגילאי 9-12. תנו לילדים לרוץ על המסלולים לפי הגילאים המומלצים. אל תכניסו אותם למרוץ החיים כבר עכשיו.
[/av_textblock]

[/av_cell_two_third][av_cell_one_third vertical_align='top' padding='10px,50px,10px,140px' background_color='#f9f9f9' src=" attachment=" attachment_size=" background_attachment='scroll' background_position='top left' background_repeat='no-repeat']

[av_one_full first]

[av_hr class='invisible' height='10' shadow='no-shadow' position='center' custom_border='av-border-thin' custom_width='50px' custom_border_color=" custom_margin_top='30px' custom_margin_bottom='30px' icon_select='yes' custom_icon_color=" icon='ue808' font='entypo-fontello']

[av_textblock size=" font_color=" color="]
[tag_groups_cloud smallest=12 largest=22 include=7 orderby=abc adjust_separator_size=0 show_tag_count=0 hide_empty=0]
[/av_textblock]

[av_hr class='custom' height='40' shadow='no-shadow' position='center' custom_border='av-border-thin' custom_width='70%' custom_border_color='#515151' custom_margin_top='30px' custom_margin_bottom='30px' icon_select='no' custom_icon_color=" icon='ue808' font='entypo-fontello']

[av_textblock size=" font_color=" color="]
פוסטים אחרונים:

[/av_textblock]

[av_hr class='invisible' height='10' shadow='no-shadow' position='center' custom_border='av-border-thin' custom_width='50px' custom_border_color=" custom_margin_top='30px' custom_margin_bottom='30px' icon_select='yes' custom_icon_color=" icon='ue808' font='entypo-fontello']

[av_magazine link='category,72' items='5' offset='0' thumbnails='aviaTBthumbnails' heading=" heading_link='manually,http://' heading_color='theme-color' heading_custom_color='#ffffff' first_big_pos='top']

[av_hr class='custom' height='30' shadow='no-shadow' position='center' custom_border='av-border-thin' custom_width='70%' custom_border_color='#515151' custom_margin_top='0' custom_margin_bottom='35px' icon_select='no' custom_icon_color=" icon='ue808' font='entypo-fontello']

[av_textblock size=" font_color=" color="]
רוצים עוד תובנות על ילדים וספורט?

[/av_textblock]

[av_contact email='pushup.seo@gmail.com' title=" button='שלח' on_send=" sent='הודעתך התקבלה. שמחנו לצרפך לרשימת המנויים' link='manually,http://' subject='הרשמה לניוזלטר מפוסט: פע"ג לילדים ותזונה מותאמת (דודו)' autorespond=" captcha=" hide_labels='aviaTBhide_labels' form_align=" color="]
[av_contact_field label='שם' type='text' options=" check='is_empty' width=" multi_select="][/av_contact_field]
[av_contact_field label='אימייל' type='text' check='is_email' options=" multi_select=" width="][/av_contact_field]
[/av_contact]

[av_hr class='custom' height='30' shadow='no-shadow' position='center' custom_border='av-border-thin' custom_width='70%' custom_border_color='#515151' custom_margin_top='15px' custom_margin_bottom='35px' icon_select='no' custom_icon_color=" icon='ue808' font='entypo-fontello']

[av_textblock size=" font_color=" color="]
מומלץ לקרוא
[/av_textblock]

[av_hr class='invisible' height='20' shadow='no-shadow' position='center' custom_border='av-border-thin' custom_width='70%' custom_border_color='#515151' custom_margin_top='15px' custom_margin_bottom='35px' icon_select='no' custom_icon_color=" icon='ue808' font='entypo-fontello']

[av_image src='http://www.lunch-time.co.il/wp-content/uploads/2016/12/רוטב-מוקפץ-2.jpg' attachment='8401' attachment_size='full' align='right' styling=" hover=" link='post,8374' target=" caption='yes' font_size=" appearance='on-hover' overlay_opacity='0.5' overlay_color='#000000' overlay_text_color='#ffffff' animation='no-animation']
רוטב למוקפץ
[/av_image]

[/av_one_full][av_textblock size=" font_color=" color="]
רוטב בסיסי למוקפץ
מדור 'מתכון בשבוע'
[/av_textblock]

[av_hr class='invisible' height='30' shadow='no-shadow' position='center' custom_border='av-border-thin' custom_width='70%' custom_border_color='#515151' custom_margin_top='15px' custom_margin_bottom='35px' icon_select='no' custom_icon_color=" icon='ue808' font='entypo-fontello']

[av_image src='http://www.lunch-time.co.il/wp-content/uploads/2017/01/ב-1.jpg' attachment='9213' attachment_size='full' align='right' styling=" hover=" link='post,8629' target=" caption='yes' font_size=" appearance='on-hover' overlay_opacity='0.5' overlay_color='#000000' overlay_text_color='#ffffff' animation='no-animation']
קופסאות אוכל לגן ולבית הספר
[/av_image]

[av_textblock size=" font_color=" color="]
לחשוב מחוץ לקופסה
איך להפוך את האוכל למזמן יותר?
[/av_textblock]

[/av_cell_one_third]
[/av_layout_row]

[av_layout_row border=" min_height='0' color='main_color' mobile='av-flex-cells' id="]
[av_cell_one_full vertical_align='top' padding='40px,140px,30px,140px' background_color='#efefef' src=" attachment=" attachment_size=" background_attachment='scroll' background_position='top left' background_repeat='no-repeat']

[av_textblock size=" font_color=" color="]

 לבלוג של דודו  •  לאזור המומחים


מתכון בשבוע  •  דבר התזונאית  • מקיאטו חזק  •  חדוה ב-ו' אחת  •  מדברת מהבטן  •  ילדים וספורט


[/av_textblock]

[/av_cell_one_full]
[/av_layout_row]