האם ילדים פעילים מבחינה גופנית הם תלמידים טובים יותר? מחקרים שונים מוצאים השפעה חיובית של ספורט על יכולות קוגניטיביות של ילדים. או, במילים פשוטות, ילדים פעילים מגלים יכולות לימודיות טובות יותר. אז איך כל זה קשור למצב חירום, כמו מנוסה מאריה טורף?

דודו
יום רביעי, 10 פברואר 2016, 18:21

תמונה של כדורסל וספרים

פעילות גופנית ויכולת קוגניטיבית

מחקר גדול שנערך בבריטניה בשנת 2013, ונמשך 5 שנים, מצא קשר מובהק בין ניהול חיים ספורטיביים אצל ילדים, לבין הישגים לימודיים בבית הספר. ככל שילדים בני 11 היו פעילים יותר מבחינה גופנית, כך הישגיהם הלימודיים בחמש השנים הבאות היו טובים יותר.

מחקר אחר שנערך באוניברסיטת מישיגן מצא התאמה בין מידת הפעילות הגופנית הכוללת גמישות, סבולת שריר ומשקולות, לביצועים אקדמיים בחטיבת הביניים. העוסקים בספורט השיגו תוצאות טובות יותר ב-30 אחוזים בממוצע, מאשר בני גילם שלא עשו ספורט.

גם מחקרים שבוצעו בארץ בשנים האחרונות מצאו התאמה בין התמדה של ילדים בספורט לבין שיפור של ציונים במבחנים עיוניים. קשר דומה נמצא בין ההתמדה בספורט לבין מצב רוח טוב ורגשות חיוביים.

עוד נמצא שהפסקות קצרות של 10 דקות בשיעורים עיוניים לשם פעילות גופנית, הביאו עם החזרה ללמידה העיונית, לשיפור מדדים שמעידים על מהירות חשיבה ורמת ריכוז. הממצאים הראו שיפור ממוצע של 8 עד 10 אחוז. אצל תלמידים בעלי תפקוד לימודי נמוך,  השיפור היה אף גבוה יותר, ועמד על 20 עד 30%.

מצב חירום וחידוד הקשב

הפרשת האדרנלין במהלך הפעילות הספורטיבית עשויה לספק הסבר לתופעה המתוארת של קשר בין ספורט לבין עליה בביצועים הקוגניטיביים. במצב הטבעי, האבולוציוני, פעילות גופנית לא נועדה לספורט אלא להתמודדות עם מצב חירום. במצב זה הגוף מפריש אדרנלין, כחלק מתהליך עצבי – הורמונלי שמביא להזרמת דם לשרירים חיוניים לתנועה על חשבון איברים אחרים שאינם רלבנטיים לתפקוד בחירום. במקביל, התהליך מביא את המוח למצב מעורר, לרמת ריכוז גבוהה ולחדות. מה שאומר שמלבד חידוד היכולות הקוגניטיביות, המוח עושה גם סינון מסוים של רעשים סביבתיים לא רלבנטיים ומתמקד בעיקר.

הסבר זה יכול לכוון לאפשרויות שיפור תהליכי הוראה ולמידה, אצל הילדים כולם, ובדגש על ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. כאמור, נראה כי הפעילות הגופנית לפני משימה עיונית, מחדדת את המחשבה, ומסייעת לאותם ילדים לסנן גירויים ולשמור על רמת ריכוז גבוהה יותר.