אין ספק שספרים הם חלק בלתי נפרד מילדות בריאה. הם מעוררים את הדמיון, יוצרים אוצר מילים עשיר ומפתחים את המנעד הרגשי של הילד. הורים רבים מתלבטים באיזה גיל להתחיל לקרוא לילדים והאם לחכות עד שהילד ילמד לקרוא בעצמו. כיום הורים רבים מתחילים להקריא ספרים כבר בגיל של כמה חודשים, ויש להם סיבות רבות וטובות לעשות זאת. הנה כמה מהסיבות הבולטות.

 

הורים וילדים
יום ראשון, 12 מרץ 2015, 23:30

פיתוח אוצר מילים טוב כבר בשלב התפתחות הדיבור:

הקראת סיפורים גם לילדים מתחת לגיל שנתיים מעודדת את התפתחות הדיבור. בשלב הראשון מדובר בהכרות עם צלילים והברות ומאוחר יותר גם הכרות עם מילים. בשלב זה, הרבה מאד מהסיפורים הם פשוטים וכוללים מספר מילים מועט. שכדאי לפתח ולעלות ברמת הסיפור לאורך הזמן עם התפתחות הילד.

פיתוח הדמיון והיצירתיות:

בכל שלב בילדות לדמיון וליצירתיות יש משמעות חשובה. הרבה מפיתוח הדמיון מגיע דרך סיפורים, סרטים ותוכניות טלוויזיה, לצד משחקים ופעילויות משפחתיות. ספרים הם הדרך הטובה ביותר לפתח את הדמיון, הם מאפשרים לילד לדמיין ולראות דרך המילים מקומות אחרים, דמויות וסיפורים כבר מגיל צעיר.

ילדים שמקריאים להם סיפורים מגיל צעיר לומדים ליצור לעצמם משחקי דמיון, להתנסות ולחקור. הם מספקים להוריהם גם זמן פנוי, כשהם לומדים לשחק עם עצמם ועם החברים או האחים וליצור משחק שמבוסס על דמיון.

הרחבת מנעד הרגשות של הילד:

סיפורים עמוסים ברגשות, חלקם באים לידי ביטוי דרך הסיפור עצמו וחלקם מתעוררים אצל הילדים כבר מגיל מאד צעיר בהשפעת הסיפור. ילד יכול להרגיש שמחה וגאווה בזכות סיפור, לחוש תחושת שיתוף ואחדות עם הדמויות או להצטער עבור מי מהדמויות שעוברת חוויה לא נעימה (בהתאם לגיל כמובן). ככל שהילד ייחשף לסיפורים ודמויות נוספות כך גם מנעד הרגשות שלו יתרחב.

ככל שהילד יקרא יותר סיפורים ובגיל צעיר יותר, כך הוא ידע לתאר את רגשותיו בצורה בהירה יותר, להתמודד איתן ולשאוב השראה למציאת פתרונות לשיפור מצב הרוח כשהוא מרגיש לא טוב, עצוב או כועס. קריאת סיפורים מעודדת גם רגשות של קרבה, אחווה והבנת השונה אצל ילדים.

זמן איכות עם הילדהזמן איכות חשוב לילד וגם להורה:

קריאת סיפור, גם אם היא מתרחשת רגע לפני שהילד נרדם, היא זמן איכות חשוב בין ילד להורה. זה זמן שבו אתם מעלים דרך הסיפור נושאים שונים, נחשפים להערות ולאנקדוטות שהילד מעלה בעקבות הסיפור וגם מבלים זמן יחד – אחד עם השני, בלי מגבלות של זמן או מקום.

פיתוח יכולות אינטלקטואליות ולימודיות:

ילדים שלומדים להקשיב לסיפור, לנתח אותו ולהבין אותו כבר מגיל צעיר יוכלו להתמודד בצורה טובה עם טקסטים וסיפורים במסגרת בית הספר, לנתח אותם, להסיק מסקנות ולבטא אותן בכתב. כשמדובר בהבנת הנקרא, קריאת סיפורים כבר בגיל צעיר תורמת לחיזוק התחום הזה – שיבוא לידי ביטוי במגוון עיסוקים ותחומים בחיים.

לסיכום, אין כל ספק שחשוב להקריא סיפור לילדים ואפשר להתחיל לעשות זאת כבר בגיל צעיר מאד.