דבר התזונאית
רחלי קורנברג בן שלום
רחלי קורנבר בן-שלום, תזונאית הבית של לאנץ טיים

דיאטנית קלינית – תזונאית הבית של לאנץ טיים

האם זה בריא לגדל ילד טבעוני?

תזונה בריאה היא תזונה מאוזנת המכילה את כל אבות המזון בכמות המתאימה לגוף. אפשרי בהחלט לגדל ילד בריא עם תזונה טבעונית. התפריט יכול להיות עשיר, מגוון ומאוזן, ואף יכול לחשוף ילדים למאכלים מזינים מאוד, אליהם יכול להיות שלא היו נחשפים לו אכלו מידי יום בשר, ביצים וגבינות. מצד שני תפריט טבעוני עלול להכיל עודף פחמימות ומזון מעובד ולהיות חסר בחלבון.

ילדה אוכלת ירקות
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כאשר הילד בוחר בטבעונות, או שההורים בוחרים לגדלו בדרך זו, יש להקפיד על מספר דגשים על מנת שהתפריט יהיה מאוזן:

  • למדו לבשל קטניות והימנעו ממזון מעובד!
    כאשר אנו מוותרים על בשר, גבינות וביצים, התפריט נהיה מצומצם הרבה יותר. תחליפים כגון שניצל צמחי קנוי, ממרח חומוס קנוי, גבינה צמחית קנויה ועוד יכילו בד"כ כמויות גבוהות של מלח ושומן ופחות מידי חלבון, ויטמינים ומינרלים.
    תחליפי הבשר העיקריים הם הקטניות- סויה, גרגירי חומוס, שעועית אדומה/לבנה, עדשים כתומות/ירוקות/שחורות, שעועית מאש ועוד… למדו להכין מאלו קציצות, ממרחים ותבשילים ושלבו אותם בארוחות.
  • חוסר בויטמינים ומינרלים
    אצל רבים מהטבעוניים והצמחוניים קיימים חסרים שכיחים בויטמינים ומינרלים. בעיקר ברזל, יוד, סידן ו-B 12. ילד, שנמצא עדיין בשלבי גדילה ומחליט להיות טבעוני צריך להיות במעקב במרפאה ולקחת תוספים בהתאם. יש רופאים שייעצו לקחת תוספים גם ללא בדיקה חד משמעית המראה על חוסר, וזאת לשם מניעת הבעיה מלכתחילה.
  • גיוון ויצירתיות
    ילדים מטבעם בררניים יותר ממבוגרים. כשמדובר בתפריט טבעוני הגיוון יותר מאתגר עבור הילד. זאת משום שהרבה מאכלים שבדרך כלל "עובדים" אצל ילדים – כמו שניצל, גבינה וחביתה, יורדים מהתפריט. היו יצירתיים בהכנת המנות (קציצות עדשים וטופו), בשלו יחד עם הילדים והבהירו להם שחלק מבחירתם בטבעונות מחייבת אותם להיחשף למאכלים שאולי פחות יראו להם בתחילה כמו טופו וטחינה.
  • התייעצו עם מומחה
    איזון תפריט טבעוני הוא מטלה חשובה ולא תמיד פשוטה בפני עצמה, קל וחומר אצל ילדים. לכן, מעבר לחיפושים ברשת ולידע האישי שלכם, גשו לפחות פעם אחת להתייעץ עם דיאטנית מומחית בטבעונות.

לסיכום:
טבעונות יכולה להיות בחירה לגיטימית, במידה והיא מתוכננת היטב ומאוזנת. אין המלצה של ארגוני הבריאות להעדיף לצרוך תפריט טבעוני על פני תפריט מאוזן אחר, כיוון שאין הוכחה מחקרית מובהקת בנושא.

רחלי קורנברג בן שלום

דיאטנית קלינית, מרצה מבוקשת ומנחת קבוצות לאורח חיים בריא למגוון גילאים, ילדים, נוער ומבוגרים, לרבות במסגרת משרד החינוך ומקומות עבודה שונים. יועצת לתזונה נכונה ותברואה למשרד הרווחה במסגרת השירות לילד ולנוער, אגף השיקום והאגף לטיפול באוכלוסייה עם אוטיזם. בעבר יועצת תזונתית בתעשיית המזון, ”איכות קייטרינג שולץ” ועוד.

  • דיאטנית קלינית, בוגרת תואר ראשון במדעי התזונה (B.Sc) של מכללת תל חי והכשרה מעשית של משרד הבריאות
  • מנחת קבוצות בשילוב אמנויות  – מטעם הבי"ס לעבודה סוציאלית של אוניברסיטת בר אילן
  • נאמן תברואת מזון – מטעם מכללת רימונים

אני מאמין: ״תזונה נכונה ופעילות גופנית הן בסיס הכרחי לגוף בריא ונפש בריאה״.


רוצים עוד כתבות שלנו?


פוסטים אחרונים של רחלי