במקרים רבים אין לילדים לוח זמנים מסודר בחופשה. גם לא בהקשר של הארוחות. במיוחד כשהילדים נשארים בבית וההורים עובדים. ואם נוסיף לכך גם את מגבלות החמץ, הרי שבחופשת פסח המורחבת, תזונת הילדים עלולה להיות, נו, לא משהו… בוודאי אצל מי שמקפיד בהלכות. אך גם אצל מי שלא – זמינות מוצרי החמץ יורדת, ובמקביל פורח היצע המזון הייחודי לפסח. אז הנה מספר כללי אצבע שיעזרו לילדים לשמור על תפריט ראוי בחג המצות.

כותרת פוסט - רחלי קורנברג בן שלום - תזונאית
כותרת פוסט - רחלי קורנברג בן שלום - דיאטנית
מצה בריי - מה יאכלו הילדים בפסח?

ילדים הם עם בררן. על אחת כמה וכמה בפסח, כשהמאכלים הקבועים שלהם אינם, והתחליפים בעלי טעם ומראה קצת שונים. כדאי לא להגיע למצב שפתאום הבית ריק. שהרי לא ניתן לפתור זאת בפיתה מהמקפיא או פיצה בהזמנה. ועל מה עוד רצוי להקפיד?

  1. תכנון ברמת הקניות
    כדאי לרכוש מראש כמויות גדולות של פירות וירקות, וכן תחליפי מזונות "רגילים" במזונות כשרים לפסח. למשל – להחזיק במקפיא לחמניות כשל"פ (כשר לפסח), במזווה -פסטה משעועית או אורז, קמח כשל"פ, פריכיות אורז, אורז, קטניות, תירס וכדומה.
    לגבי מצות – הרבה פעמים אנשים סובלים בפסח מגזים, עצירויות או נפיחויות, בד"כ בגלל עודף מצות. הסיבה לכך היא שבמצה, ביחס ללחם, יש פחות נוזלים ופחות סיבים. לכן היא פחות משביעה וגם מכבידה על העיכול. בנוסף, יש בה יותר קלוריות (2 פרוסות לחם שוות ערך למצה). מה אפשר לעשות? מומלץ לאכול מצה קלה או מלאה, ניתן להרטיב את המצה, לשתות הרבה מים במהלך הפסח ולהרבות באופן כללי באכילה של פירות, ירקות, יוגורטים ומרקים.
  2. תכנון ברמת התפריט
    במקרים רבים מתחילים את פסח עם מקפיא ריק, ואין בנמצא קציצות או תבשיל שהקפאנו לשעת חרום. לכן עדיף לתכנן את התפריט מראש ולדעת מה אוכלים כל יום בארוחות צהרים וערב. מאכלי פסח שאהובים עלי במיוחד: מרק עוף עם אטריות ביצים מחביתה (מתכון בסוף הכתבה), סלט תפו"א וביצים קשות, חצילים בטעם כבד, מצה בריי (מצה מטוגנת עם ביצה), לביבות תפוחי אדמה (עם שילוב קמח תפו"א וקמח מצה) ועוף עם הרבה הרבה חזרת בצד.
    לגבי קינוחים – קינוחי פסח הם בדרך כלל בעלי ערך קלורי גבוה מהרגיל, בגלל שמורידים כמויות קמח ומשתמשים ביותר שומן. עוגיית פסח קלאסית (בוטנים או קוקוס) אחת שוות ערך לכ-2 עוגיות רגילות בגלל תכולת השומן הגבוהה. עוגת שוקולד ללא קמח על בסיס קרם יכולה להכיל פי 2 קלוריות מעוגה רגילה עם קמח. קינוח מוצלח במיוחד בפסח הוא תותים ביוגורט או שמנת, כיוון שבפסח התותים הם מתוקים להפליא ומחירם יורד. אבל הכי טוב פשוט להכין מהם סלט פירות. בריא ודל בקלוריות.
  3. תכנון ברמת סדר היום
    למי מההורים שבחופש – אולי נקום קצת מאוחר יותר, אבל אין סיבה לוותר על ארוחת בוקר. כשעה אחרי היקיצה אפשר כבר לשבת לארוחה מלאה שכוללת פחמימה, חלבון וירקות. יצאתם מהבית? כריך רגיל הרי לא בא בחשבון ובחוץ לא הכל זמין, לכן לחמניות כשל"פ הן פתרון מצוין. אפשר גם לקחת קלחי תירס, או פריכיות אורז עם ממרח וירקות חתוכים.
    אם נשארתם כל היום בבית, אל תחכו שהילדים ירוצו לקחת לבד איזה נשנוש בין הארוחות, כי רב הסיכוי שהבחירה שלהם תהיה עוגייה או חטיף… חתכו מגש של פירות או ירקות ושימו בשולחן ראשי. זה גם יעזור לעיכול המצות..
  4. תכנון ברמת הפעילויות
    חופש וחוסר שגרה מזמינים הרבה זמן בית (מה שאומר הרבה צפייה בטלביזיה ונשנושים). האביב הגיע וזה זמן מעולה לצאת מהבית. הכל פורח ומזג האוויר מושלם. אל תישארו בבית. תכננו טיולים אתגריים, צאו לטיולי אופניים, השתתפו בצעדות או במרוצים עממיים מקומיים. יש המון מה לעשות
מתכון של סבתא מירי לאטריות ביצים כשל"פ למרק העוף:

לוקחים ביצה ומערבבים עם 5 כפיות של קמח תפו"א. מוסיפים לבלילה עוד 4 ביצים וקורט מלח, מערבבים והבלילה מוכנה. עכשיו לוקחים מצקת ומכינים חביתיות דקות על מחבת משומנת. כל חביתיה מוכנה חותכים לרצועות דקות ושומרים במקרר עד לאכילה. כשהמרק חם ומוכן להגשה מוסיפים לכל צלחת חופן אטריות.

דבר התזונאית:

רוצים עוד פוסטים של רחלי?

מומלץ לקרוא

החיים עם צליאק

לגדל ילד צליאקי
משמעויות המחלה ביומיום

משמעותו של איזון
על איזון בין בריא לטעים