טעים, בריא, ומקור איכותי לאנרגיה

עכשיו כשסיימנו את טו בשבט ואכלנו כל כך הרבה פירות יבשים, המצטיין מביניהם ממשיך ללוות אותנו גם בפורים, כמילוי לאוזני המן. הוא מלך הפירות היבשים, ובניגוד לחבריו למדף, התמר עובר תהליך ייבוש טבעי. הוא אינו זקוק לתוספת סוכר או גופרית,  וגם לא שימוש בחום על מנת להגיע אלינו כפרי יבש.

כותרת פוסט - רחלי קורנברג בן שלום - תזונאית
כותרת פוסט - רחלי קורנברג בן שלום - דיאטנית
תמרים

מה עוד כדאי לדעת על התמר? בארץ יש מגוון רחב של זני תמרים. המג'הול הוא אחד הפופולרים והעסיסיים שבזנים, ומקורו במרוקו. כל הזנים מאוד בריאים ולכל אחד ערכים תזונתיים קצת שונים.

התעייפתם? מרגישים צורך בזריקת אנרגיה? התמר הוא מענה נהדר לחטיף אנרגיה טבעי ללא שום תוספים. הוא מכיל כמות גבוהה של סוכר טבעי (שהוא שונה בהשפעתו על הגוף מהסוכר הלבן המעובד המזיק). מומלץ לצרוך אותו כחטיף אנרגיה בין הארוחות, בתוספת מספר שקדים או אגוזי מלך.

גם בספורט משתמשים בתמר כחטיף אנרגיה 30-60 דק לפני אימון  או בתום האימון. במהלך אימון אירובי מתמשך – אוכלים אף במהלך האימון. בנוסף לסוכר הטבעי מכיל התמר גם אשלגן ומגנזיום בכמויות גבוהות. לאשלגן תפקיד חשוב בחילוף חומרים בגוף ובשמירה על מאזן הנוזלים בגוף. למגנזיום תפקיד משמעותי בתהליכי הפירוק והבנייה של רקמות. נוסף על כך, לאשלגן ולמגנזיום יש תפקיד מרכזי בפעילות תקינה של השריר. זו עוד סיבה להמליץ על צריכתו בסמוך לאימונים. ויתרון משמעותי נוסף – התמר מתעכל מהר ואינו מכביד על מערכת העיכול.

בניגוד למה שנהוג לחשוב התמר הינו דל בקלוריות ודל בשומן. 4 תמרים יתנו את אותה כמות קלוריות כמו חטיף אנרגיה אחד בינוני, ויספקו פי 4 כמות אשלגן ופי 2 כמות סיבים וסידן. התמר הלח הוא דל הקלוריות מכולם, ומכיל כמחצית הקלוריות שיש בתמר ממוצע מזן אחר.

התמר עשיר, כאמור, בסיבים תזונתיים. אכילת תמרים יכולה להועיל למי שסובל מעצירות, באמצעות ניקוי מערכת העיכול מחומרים מזיקים והגברת תדירות היציאות. בנוסף, צריכתם תורמת לשגשוג אוכלוסיית חיידקים טובים במעי, מה שעוזר במניעת דלקות ומפחית סיכוי לסרטן במעי.

עוד רכיב משמעותי המצוי בתמר בכמות רבה הוא הפוליפנולים, שהם אנטיאוקסידנטים ובעלי יכולת מופלאה להגן על הלב. הם מעכבים את חמצון הכולסטרול הרע (LDL) ובכך עוזרים במניעה והאטת התהליך של טרשת עורקים. הזנים בעלי ההשפעה המיטבית ביותר על טרשת עורקים לפי מחקרים אחרונים הם דרי, מג'הול, חלאווי, ברהי (תמר צהוב), ודקל נור. היכן עוד נמצא פוליפנולים? ביין, ירקות, פירות, שוקולד, קפה ותה.

את התמר ניתן לצרוך כפי שהוא, וגם דבש התמרים- הסילאן, הוא מצרך איכותי ובריא. את הסילאן מכינים  ממיצוי תמרים שבושלו ונסחטו. הוא מכיל את כל היתרונות שיש בתמרים ונחשב מזין מאוד, לכן מאוד מומלץ להשתמש בן כממתיק לבלילות, עוגות, שייקים, תה, מוזלי, יוגורט, סלטים, בישולים  או כממרח חלבה – בערבוב עם טחינה גולמית. בבחירת סילאן חשוב לבדוק את רשימת הרכיבים על גבי המוצר. ישנם סוגי סילאן שמכילים סוכרים, מים, חומצת מאכל ועוד מיני תוספים. וישנם סוגים המכילים תמרים בלבד. את אלו האחרונים מומלץ לרכוש, כמובן.

אחרי שהבנו שתמרים זה בריא ונהדר, בואו ונראה איך צורכים יותר תמרים ביום יום?

  • אפשר להכין קופסה מעורבבת של תמרים ומגוון אגוזים לא קלויים ולהניח בתיק. והנה לנו ארוחת ביניים איכותית בין הארוחות המסודרות.
  • כשבאים אורחים אפשר להוציא מהתמרים את החרצן, לסדר אותם על מגש ולשים בתוך כל תמר אגוז מלך. המראה חגיגי ומזמין.
  • אם אתם מחובבי השייקים – תמרים הם דרך נהדרת להמתיק את השייק.
  • אפשר להשתמש בהם כמילוי של עוגיות  (מעמולים, אוזני המן, פרחי ריבה).
  • קינוח אהוב במיוחד הוא כדורי אנרגיה מתמרים.

מתכון לכדורי אנרגיה:

לוקחים חבילת תמרים מגולענים בואקום, כוס טחינה, ורבע כוס שמן קוקוס. שמים בבלנדר. מוסיפים לתערובת  1.5 כוסות שברי אגוזים ומכינים כדורים. את הכדורים מגלגלים בקוקוס

דבר התזונאית:

רוצים עוד פוסטים של רחלי?

מומלץ לקרוא

ספורט מקצועני, ספורט עממי וערכים

ספורטאים וערכים
ילדים וספורט

החיים עם צליאק

החיים ללא גלוטן
המכשולים וההתגברות שבמחלת הצליאק

מתכון בשבוע
המנות שלנו להכנה בבית