הצליאק היא מחלה כרונית, אמנם, אך ניתן להמנע מהופעת הסימפטומים שלה באופן מלא! מאידך, התסמינים מטעים לעיתים ומקשים על האבחון. מהו צליאק, אם כן, מה הם התסמינים ומה המלכוד איתם? על מה חשוב להקפיד, ומהי הבשורה לחולים בעידן המודרני?

כותרת פוסט - רחלי קורנברג בן שלום - תזונאית
כותרת פוסט - רחלי קורנברג בן שלום - דיאטנית
תמונה של חיטה

נתחיל בכך שנסייג כמעה את משמעות הגדרת התופעה כמחלה, שכן אדם שאובחן בצליאק ומקפיד על תזונה נטולת גלוטן הוא אדם בריא! כאשר התזונה אינה מוקפדת, יופיעו הסימפטומים של המחלה עליהם אפרט בהמשך.

בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה משמעותית באבחונים לצליאק. קיים סיכוי גבוה שבאחת ממסגרות החינוך יצא לכם להכיר ילד הסובל מכך. שכיחות המחלה היא 1% באוכלוסיית הילדים והמבוגרים, ויש האומרים שרוב החולים כלל אינם מאובחנים, משום שיכול להיות לאדם צליאק ללא כל סימפטום. לא מדובר בהכרח במחלה תורשתית, אולם מי שיש במשפחתו מקרה – נמצא בסיכון גבוה יותר להיות מאובחן במחלה.

מדובר במחלה כרונית (כלומר מרגע האבחון היא אינה חולפת כל החיים) של רגישות לחלבון הקרוי "גלוטן" אשר נמצא בחיטה, שעורה, שיפון ושיבולת שועל. מי שאובחן כצליאקי וייחשף לגלוטן תתפתח אצלו דלקת במעי. בטווח הקצר של חשיפה לגלוטן הוא יסבול מתסמינים כמו כאבי בטן, שלשולים\עצירויות, נפיחויות בטן, הקאות וחסרים תזונתיים. בטווח הארוך – חשיפה יכולה לגרום לתסמינים כגון פגיעה עצבית, אוסטיאופורוזיס וסרטן. בילדים ניתן הרבה פעמים להבחין בגובה ומשקל נמוכים, אנמיה ועייפות.

משום שהתסמינים אינם שייכים לצליאק בלבד ויכולים לאפיין גם תופעות אחרות, ישנם אנשים שאובחנו רק בבגרותם, וסבלו כל החיים מבעיות עיכול כאלו ואחרות. חלק מהמאובחנים הם אנשים ללא תסמינים כלל, שאובחנו בבדיקות סקר שנעשו לאוכלוסיות בסיכון (למשל אם נמצא להם קרוב משפחה עם צליאק).

מי שאובחן חייב להקפיד על דיאטה נטולת גלוטן לכל החיים על מנת לא לסבול מהתסמינים. איפה בעיקר יש גלוטן? בורקסים, ופלים, עוגות, מאפים, פסטות, דגני בוקר, וכן במוצרים מעובדים אשר מוסיפים להם  אבקות מרק או רטבים למיניהם. היום ניתן להשיג לכל מזון תחליף נטול גלוטן, בעיקר על בסיס תירס, תפוחי אדמה וקטניות, וקיים שפע של תחליפים. הבעיה העיקרית היא במחירים היקרים יותר, אך כיום יש התארגנויות שמנסות להוביל לסבסוד של מוצרים אלו.

השפע הוא לא רק במדפי הסופר מרקט. הוא גם בדרכים לקבלת מידע על מזון עם גלוטן, ובכך להקל על ההתנהלות היומיומית של הצליאקי. קיימות אפליקציות שסורקות ברקוד של מוצר על מנת לדעת אם הוא מותר, קבוצות ווטסאפ ופייסבוק עם המלצות למסעדות וטיפים שונים, אתרים רבים בנושא ועוד.

העלייה באבחונים בשילוב העידן הטכנולוגי והמודעות הגבוהה, מאפשרים היום לאדם עם צליאק לחיות חיים איכותיים ובריאים. בארץ, כמו באירופה, המודעות רבה ויש מבחר גדול של של פתרונות, כמו מסעדות מתאימות ומגוון מזון לצליאקים.

דבר התזונאית:

רוצים עוד פוסטים של רחלי?

מומלץ לקרוא

תמונה של מאזני שקילה

משמעותו של איזון
דרך הביניים של הילד
בין עולם מלא גירויים לבין תזונה אידיאלית