דבר התזונאית
רחלי קורנברג בן שלום
רחלי קורנבר בן-שלום, תזונאית הבית של לאנץ טיים

דיאטנית קלינית – תזונאית הבית של לאנץ טיים

חג הפירות היבשים

ט"ו בשבט הוא חג האילנות, כמובן. ובפועל – גם חגם של הפירות היבשים. אז מה יש לתזונאית שלנו לומר עליהם? האם הם עמוסי קלוריות וחומרים לא טבעיים, או בריאים וחיוניים בתפריט שלנו ושל הילדים? בקיצור – האם מומלץ לצרוך פירות יבשים?
קערת פירות יבשים

פירות באופן כללי הם מזון על של הטבע. מכילים סיבים תזונתיים, מים, ויטמינים ומינרלים בשפע, מגוון נוגדי חמצון וגם פרוקטוז שהוא סוכר הפירות. הערך התזונתי של הפרי, אם כן, גבוה ביותר ומספק לגוף מרכיבים חיוניים אשר מחזקים את המערכות. מכיוון שהפרי מכיל גם כמויות גבוהות של סוכר, מומלץ לאכול ממנו במידה. ההמלצה היא כ- 3 מנות פרי ביום. בכל מקרה- אין ספק שפרי עדיף על כל ממתק או חטיף שניתן לילדים.

ומה עם פירות יבשים? האם ההמלצה נשארת דומה? מה קורה בתהליך הייבוש?

הייבוש המסורתי נעשה בעבר באמצעות השמש והוא בעצם דרך עתיקה לשמור את המזון מפני קלקול, כיוון שחיידקים זקוקים לסביבה מימית על מנת לשרוד. באופן זה יוצאים המים מהפרי וחלק גבוה מהערכים התזונתיים של הפרי נשמר ואף עולה, כיוון שהמרכיבים הופכים מרוכזים יותר. נוסף על העלייה בריכוז סיבים תזונתיים ומינרלים כגון ברזל, סידן, אשלגן ומגנזיום בפרי היבש, עולה גם הערך הקלורי של הפרי ביחס לאותו משקל של הפרי הטרי. וכך הוא מכיל כמות גבוהה יותר, בערך פי 5, של סוכר וקלוריות ל- 100 גרם פרי יבש מול טרי.

על פניו ניתן לומר שפירות המיובשים בשמש, באופן המסורתי, מומלצים ובריאים. אך חשוב לצרוך במידה, משום שהם מכילים, כאמור, כמות סוכר גבוהה. עוד הם ידועים כיעילים במקרי עצירות, אנמיה, איזון כולסטרול ואיזון לחץ-דם. 

כיום, פרט לתמרים שעדיין מיובשים באופן מסורתי, רוב הפירות היבשים מיובשים בתנור ובאופן זה נפגעים יותר הערכים התזונתיים של הפירות. כמו כן, נוהגים להוסיף להם חומרי שימור, כגון גופרית, לשם שיפור המראה, וכדי לשמרם לטווח זמן ארוך יותר. חומרי השימור בפירות היבשים נחשבים פחות בריאים וחלקם אף נחשבים אלרגניים או מזיקים. כמו כן לפירות רבים מוסיפים סוכר בתהליך הייבוש, וכך ערכם הקלורי הגבוה ממילא נעשה גבוה עוד יותר.

בניגוד לנהוג, מומלץ לשטוף פירות יבשים. שטיפה במים חמימים עשויה לסלק חלק מהחומרים המשמרים ומציפוי הסוכר. ואף במקרה של ייבוש בשמש בשטח חשוף – עשויה השטיפה להסיר שאריות צואה של בעלי חיים ומזהמים שונים באוויר. 

ולסיכום, תיהנו מהאוכל וממנהגי החג, ביניהם – אכילת פירות יבשים. כרגיל, מילת המפתח היא מינון. כל דבר במידה. בסך הכל לכל הפירות היבשים יש ערכים תזונתיים גבוהים, שפע נוגדי חמצון, מינרלים וסיבים תזונתיים. חלקם הגדול נשמר גם בתהליך הייבוש המודרני המקובל כיום.

והנה כמה טיפים כדי ליהנות באופן בריא יותר:

  • הוסיפו לשולחן ט"ו בשבט גם שפע פירות טריים בנוסף לפירות היבשים.
  • לקראת החג אפשר לבדוק בחנויות טבע, ולבחור פירות אשר יובשו באופן מסורתי, שלא הוספו להן תוספות של חומרי שימור.
  • מומלץ לשטוף היטב פירות יבשים במים חמימים.
  • ובשורה התחתונה – מומלץ לשלב פירות יבשים בתפריט השבועי, ודאי כתחליף לממתק.

רחלי קורנברג בן שלום

דיאטנית קלינית, מרצה מבוקשת ומנחת קבוצות לאורח חיים בריא למגוון גילאים, ילדים, נוער ומבוגרים, לרבות במסגרת משרד החינוך ומקומות עבודה שונים. יועצת לתזונה נכונה ותברואה למשרד הרווחה במסגרת השירות לילד ולנוער, אגף השיקום והאגף לטיפול באוכלוסייה עם אוטיזם. בעבר יועצת תזונתית בתעשיית המזון, ”איכות קייטרינג שולץ” ועוד.

  • דיאטנית קלינית, בוגרת תואר ראשון במדעי התזונה (B.Sc) של מכללת תל חי והכשרה מעשית של משרד הבריאות
  • מנחת קבוצות בשילוב אמנויות  – מטעם הבי"ס לעבודה סוציאלית של אוניברסיטת בר אילן
  • נאמן תברואת מזון – מטעם מכללת רימונים

אני מאמין: ״תזונה נכונה ופעילות גופנית הן בסיס הכרחי לגוף בריא ונפש בריאה״.


רוצים עוד כתבות שלנו?


פוסטים אחרונים של רחלי