דבר התזונאית
רחלי קורנברג בן שלום
רחלי קורנבר בן-שלום, תזונאית הבית של לאנץ טיים

דיאטנית קלינית – תזונאית הבית של לאנץ טיים

מי אתם, חיידקי היוגורט המופלאים?

ולמה כדאי להוסיף לתפריט שלנו צ'יזיקי

על הסגולות הבריאותיות של היוגורט, על מקומו בהמלצות של ארגוני הבריאות בעולם, למה לשים לב לפני שמכניסים אותו לעגלת הקניות, ואיזה יוגורט להעדיף? וברוח מזג האוויר המתחמם – רחלי ממליצה על מרענן מצוין לקיץ שמתבסס על היוגורט – הצ'יזיקי. כמובן שהיא לא משאירה אותנו בלי מתכון ממש פשוט – איך להכין אותו בבית.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

זכרונות מן העבר…

היוגורט הוא מוצר היסטורי הקיים אלפי שנים. בעבר  היו משתמשים ביוגורט כדי לשמר את החלב על מנת שלא יחמיץ. מכינים אותו על ידי החמצת חלב בעזרת חיידקים ידידותיים. החיידקים בעצם צורכים את הלקטוז שבחלב, שהוא סוכר החלב, ופולטים חומצה לקטית. בכך כמות הלקטוז במוצר פוחתת וטעמו משתנה לחמצמץ.

ארגוני בריאות שונים ברחבי העולם ממליצים על התזונה הים תיכונית כמומלצת לצריכה למניעת מחלות לב וכלי דם ולמען אריכות ימים. אחד המזונות שנצרכים קבוע באזור הבלקן ואגן הים התיכון הוא היוגורט, והמקומיים מייחסים לו סגולות בריאותיות רבות. נמצא אותו מוגש לצד מנות עיקריות חמות או קרות וגם עם מנות קינוח מרעננות ומתוקות.

למה כדאי להוסיף יוגורט לתפריט שלנו?

  • הוא עשיר בחלבון ודל בשומן. גביע יוגורט (200 מ"ל) מכיל כ-10 גרם חלבון !
  • הוא עשיר בסידן – גביע יוגורט מכיל כ-300 מ"ג סידן שהם 30% מהצריכה היומית המומלצת לגיל 8.
  • הוא מועשר בחיידקים פרוביוטיים ועשוי לסייע לאיזון הרכב החיידקים במערכת העיכול לאחר נטילת אנטיביוטיקה, לשפר מצבי עצירות, גזים או שלשול וגם לסייע לשיקום מערכת העיכול במצבי דלקות מעיים. אולם שימו לב שלכל הנ"ל אין הוכחה מחקרית מובהקת. כן הוכח באופן מובהק מחקרית שצריכת יוגורט מועילה בשיקום המעיים ומקצרת את משך אפיזודת השלשולים בילדים עם רוטה וירוס.
  • הוא מסייע בספיגת ויטמינים ומינרלים ועשיר בויטמיני B, A ו- D.
  • הוא קל לעיכול ומהווה פתרון נפלא עבור מי שרגיש ללקטוז. היוגורט מטבעו מכיל מעט לקטוז ביחס למוצר חלב (מכיוון שהחיידקים צורכים אותו כחלק מתהליך התסיסה) ולכן מהווה פתרון נהדר לצריכת מוצר חלב עשיר בסידן עבור מי שרגיש ללקטוז.
  • הוא עשוי לסייע בירידה במשקל ושמירה על בריאות הפה.

למה כדאי לשים לב?

יוגורט הוא באמת מוצר מזין ונפלא אך בחנויות ישנם מוצרים רבים שהם מעדן ממותק בתחפושת יוגורט. שימו לב שמעדן יוגורט ממותק (למשל יוגורט בטעם תות) יכול להכיל 4-6 כפיות  סוכר לגביע אחד  ואפילו בגירסה המעודנת יש 2-3 כפיות סוכר לכן השתדלו לרכוש יוגורט טבעי ללא תוספים. כמו כן דוכני היוגורטיות הנמכרים עם תוספות פירות או שוקולדים וסירופים למינהם בד"כ לא ישתמשו ביוגורט אמיתי אלא בגלידה בטעם יוגורט אשר אין לה את היתרונות הבריאותיות של היוגורט (כגון סידן בכמות גבוהה או תוספת חיידקים פרוביוטיים) מה גם שתוספות הסירופים למינהם מעלה את כמות הקלוריות באופן משמעותי.

ואיך מוסיפים אותו לתפריט הילדים?

כמה רעיונות איך לגרום לילדים להתיידד עם היוגורט ולצרוך אותו ברצון:

  • לשלוח לבית ספר יוגורט עם קרקרים וירקות כארוחת עשר.
  • להכין שייק פירות על בסיס יוגורט (אפשר גם להקפיא ולקבל גלידת יוגורט ביתית)
  • להכין מוזלי מפנק עם יוגורט, פירות, גרנולה ואגוזים
  • להחליף את החלב בקורנפלקס ביוגורט
  • להכין רטבים לסלט על בסיס יוגורט
  • לאכול יוגורט לצד מנות עיקריות
  • להכין סלט צ'זיקי בבית!! (ממש פשוט) והנה המתכון:

מתכון לסלט צ'יזיקי:
מערבבים 800 מ"ל יוגורט (מומלץ יוגורט יווני), 6 מלפפונים חתוכים לקוביות קטנות קטנות, 2 שיני שום כתושות, כף שמן זית, מלח, פלפל ומיץ לימון לפי הטעם. רצוי גם להוסיף 3 גבעולי שמיר קצוצים דק דק. עם מה זה מתאים במיוחד? תבשילים, קרקרים, מאפים מלוחים ופיתות.

רחלי קורנברג בן שלום

דיאטנית קלינית, מרצה מבוקשת ומנחת קבוצות לאורח חיים בריא למגוון גילאים, ילדים, נוער ומבוגרים, לרבות במסגרת משרד החינוך ומקומות עבודה שונים. יועצת לתזונה נכונה ותברואה למשרד הרווחה במסגרת השירות לילד ולנוער, אגף השיקום והאגף לטיפול באוכלוסייה עם אוטיזם. בעבר יועצת תזונתית בתעשיית המזון, ”איכות קייטרינג שולץ” ועוד.

  • דיאטנית קלינית, בוגרת תואר ראשון במדעי התזונה (B.Sc) של מכללת תל חי והכשרה מעשית של משרד הבריאות
  • מנחת קבוצות בשילוב אמנויות  – מטעם הבי"ס לעבודה סוציאלית של אוניברסיטת בר אילן
  • נאמן תברואת מזון – מטעם מכללת רימונים

אני מאמין: ״תזונה נכונה ופעילות גופנית הן בסיס הכרחי לגוף בריא ונפש בריאה״.


רוצים עוד כתבות שלנו?


פוסטים אחרונים של רחלי